מחקרים

נוף המוטציות בסרטן ערמונית ראשוני וגרורתי נטול BRCA2

במחקר נמצאו כי ישנם הבדלים בשינויים הגנומיים בין גידולי ערמונית ראשוניים וגרורתיים ובין גידולים נטולי BRCA2 לגידולים עם BRCA2 שמור

ערמונית (איור: אילוסטרציה)
ערמונית (איור: אילוסטרציה)

באנשים עם וריאנטים ג'רמינליים פתוגניים בגן BRCA2 יש סיכון מוגבר לסרטן ערמונית אגרסיבי. חולים המפתחים סרטן ערמונית אגרסיבי הם מועמדים טובים לטיפול אונקולוגי "מותאם אישית". במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת npj Precision Oncology חוקרים בחנו האם גידולים נטולי BRCA2י(BRCA2-deficient) יש שינויים גנומיים שונים מגידולים עם BRCA2 שמור (BRCA2-intact).

במחקר הוכללו 2536 גידולי ערמונית ראשוניים ו-899 גידולי ערמונית גרורתיים. דגימות הגידול נלקחו ממאגרי המידע ICGC,יGENIE ו-TCGA והחוקרים זיהו 135 גידולים ראשוניים ו-85 גידולים גרורתיים נטולי BRCA2.

תוצאות המחקר הדגימו כי למרות שנטל המוטציות בגידול (tumor mutation burden) היה גבוה יותר בגידולים הראשוניים נטולי ה-BRCA2, נטל המוטציות הפתוגניות היה דומה בגידולים נטולי BRCA2 ובגידולים עם BRCA2 שמור. עוד נמצא כי בגידולים הגרורתיים נטולי BRCA2, התדירות הכוללת והפתוגנית של SNVי(single nucleotide variant) בגן KMT2D הייתה גבוהה יותר מאשר בגידולים עם BRCA2 שמור.

מחיקות הומוזיגוטיות בגנים NEK3,יRB1 ו-APC היו מועשרות בגידולים ראשוניים נטולי BRCA2 ומחיקות הומוזיגוטיות בגן APC היו מועשרות בגידולים הגרורתיים נטולי ה-BRCA2. בנוסף, איחויי TMPRSS2-ETV1 היו נפוצים יותר בגידולים נטולי ה-BRCA2.

חשיבותו של מחקר זה הינה בזיהוי של שינויים סומטיים המאפשרים אבחנה בין גידולים עם BRCA2 שמור או חסר ולפיכך ביכולת להעריך את הפרוגנוזה של המטופלים ולסייע במתן טיפול מותאם אישית.

מקור:

Kensler, K.H., Baichoo, S., Pathania, S. et al. The tumor mutational landscape of BRCA2-deficient primary and metastatic prostate cancer. npj Precis. Onc. 6, 39 (2022). https://doi.org/10.1038/s41698-022-00284-6

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית,  שינויים גנומיים,  BRCA2,  מוטציות
תגובות