מחקרים

הטרוגניות גנטית בגידולים אורותליאליים

בגידולים אורותליאליים גרורתיים ישנו וריאביליות גנומית גבוהה בין אתר הגידול הראשוני לגרורות וכי ייתכן כי זאת הסיבה לקושי בטיפול מותאם אישית בסרטן זה

10.07.2022, 16:37

"אונקולוגיה מדוייקת" מאפשרת איפיון מולקולרי מדויק של גידולים ספציפיים בזמן תחילת הטיפול. עם זאת, הפרופיל המולקולרי של גידולים רבים אינו סטטי ומשתנה כתוצאה ממוטציות חדשות וסלקציה קלונלית. לפיכך, מטרות טיפוליות יכולות להשתנות או להעלם במהלך התקדמות מחלה.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Cancer Research חוקרים ביקשו לבחון את המתאם  של של שינויים גנומיים שכנגדם ייתכן טיפול באתרים ראשוניים לעומת גרורות של סרטן אורותליאלי. בנוסף, החוקרים ביקשו לבחון אילו שינויים גנומיים המעודדים התפתחות גרורות. במחקר הוכללו ממצאים קליניים וגנומיים מ-2199 חולים עם קרצינומה אורתליאלית אשר טופלו בבית החולים Sloan Kettering בשנים 2014-2021.

תוצאות המחקר הדגימו ששינויים בגנים ERBB2 ו-ARID1A נמצאו קשורים ב-grade ו-stage גבוהים יותר של הגידול לעומת מוטציות בגנים אחרים שכנגדם ייתכן טיפול ספציפי. אנליזת ריצוף אקסום מלא של גידולים ראשוניים וגרורות הדגימה מתאם ממוצע של 42% בשינויים הגנומיים בין אתר גידול ראשוני לגרורות שלו. בגידולים עם מוטציות ב-ARID1A, שיעור החוסר התאמה בין האתר הראשוני לגרורות עמד על 15.8% ובכלל הגידולים הללו המוטציה ב-ARID1A נצפתה בגרורה ולא בגידול הראשוני. ממצאים אלה מצביעים על החשיבות של גן זה בהתפתחותן של גרורות. באופן מעניין, 24% מהמוטציות שהתגלו במחקר אותרו באמצעות בדיקת "ביופסיה נוזלית" בלבד והסיכוי שימצא מתאם בין מוטציות בגידול הראשוני לבין המוטציות בגרורות היה גבוה יותר במטופלים שעברו בדיקת ביופסיה נוזלית לעומת מטופלים שבהם בוצעה בדיקת אקסום מלא על דגימות רקמה.

החוקרים סיכמו כי בגידולים אורותליאליים גרורתיים ישנו וריאביליות גנומית גבוהה בין אתר הגידול הראשוני לגרורות וכי ייתכן כי זאת הסיבה לקושי בטיפול מותאם אישית בסרטן זה. בנוסף, תוצאות המחקר מרמזות כי ייתכן ולביופסיה נוזלית יתרון על פני ביופסיה מרקמה בהיבט מציאת הטיפול האופטימלי.

מקור:

Cancer Res (2022) 82 (12_Supplement): 1596. https://doi.org/10.1158/1538-7445.AM2022-1596

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן אורותליאלי,  ביופסיה נוזלית,  שינויים גנומיים,  גרורת
תגובות