חדשות

נמצא קשר בין סיבולת לב-ריאה לתחלואה בסרטן הערמונית

מחקר נרחב משוודיה הדגים: בהשוואה לגברים שהסיבולת שלהם ירדה, גברים ששיפרו את סיבולת לב-ריאה שלהם ב-3% היו בסיכון נמוך ב-35% לחלות בסרטן הערמונית

פעילות גופנית (צילום: שאטרסטוק)

מבין סוגי הסרטן השכיחים, סרטן הערמונית הוא מחלה שאין לה גורמי סיכון ידועים הניתנים למניעה. כמו כן, בעוד שהקשר בין רמת פעילות גופנית ובין הסיכון לחלות בשורה של סוגי סרטן כבר ידועה, עד כה לא היו עדויות ברורות בנוגע לקשר בין פעילות גופנית לסרטן הערמונית.

במחקר חדש שפורסם בחודש שעבר בכתב העת British Journal of Sports Medicine, חוקרים משוודיה ביקשו לבדוק את הקשר בין שינויים בסיבולת לב-ריאה לאורך זמן לבין תחלואה ותמותה מסרטן הערמונית.

לצורך כך החוקרים בחנו את הנתונים של 57,652 גברים שוודים בריאים בני 79-18 (גיל חציוני 41.4) שמילאו שאלונים בין אוקטובר 1982 לדצמבר 2019 על אודות רמת פעילות גופנית, אורח חיים, מסת גוף ועוד.

המשתתפים עברו שני מבדקים בהפרש של 11 חודשים או יותר לבחינת סיבולת לב-ריאה שלהם. יכולת זו נבחנת באמצעות מדידת תצרוכת החמצן בעת פעילות גופנית בעצימות מקסימלית (VO2max). על סמך תוצאות המבדקים חילקו החוקרים את הגברים לשלוש קבוצות: גברים ששיפרו את סיבולת לב-ריאה שלהם ב-3% או יותר במהלך השנה, גברים שהיכולת שלהם ירדה ב-3% או יותר, ואלה שהסיבולת שלהם נשארה יציבה.

בנוסף, החוקרים עיבדו נתונים מרישום הסרטן הלאומי של שוודיה שהדגימו, במעקב חציוני של 6.7 שנים, 592 מקרים של סרטן הערמונית ו-46 מקרי פטירה מסרטן הערמונית בקרב משתתפי המחקר עד דצמבר 2019.

מניתוח הנתונים עולה כי בהשוואה לגברים שהסיבולת שלהם ירדה, גברים ששיפרו את הסיבולת ב-3% היו בסיכון נמוך ב-35% לחלות בסרטן הערמונית. לא נמצא קשר בין שינויים בסיבולת לבין תמותה מסרטן הערמונית, אולם החוקרים מציינים כי מספר הפטירות במדגם היה קטן.

לסיכום, החוקרים מציינים את החשיבות של עידוד הציבור להגביר את רמת סיבולת לב-ריאה כאסטרטגיית מניעה של סרטן הערמונית.

המחקר תורגם והונגש לציבור על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן הבינלאומי 2024.

נושאים קשורים:  סיבולת לב ריאה,  סרטן הערמונית,  מחקרים,  שוודיה,  האגודה למלחמה בסרטן,  חדשות
תגובות