מחקרים

התפתחות נודולרית של האשכים

נגע לא סרטני בילדים צעירים שיכול להתייצג כמסה ממאירה בקליניקה ובבדיקת סונר

במאמר שהתפרסם בכתב העת The American Journal of Surgical Pathology החוקרים דיווחו על כך שמצאו נגע באשך בילדים שמכונה "התפתחות נודולרית" ומחקה ממאירות באשך מבחינה קלינית והדמייתית בבדיקת סונר אשר עלול להוביל להתערבות כירורגית וכריתת האשך.

למיטב ידיעתם של החוקרים, ממצא זה תואר בקצרה בספרי לימוד ללא תיאור או מחקרים בספרים. לכן, בחרו החוקרים במאמר לדווח על 8 מקרים בילדים על מנת להדגיש את ההתייצגות הקלינית, ממצאי הסונר, המאפיינים ההיסטולוגיים והמידע הדרוש למעקב קליני. גילאי המטופלים נעו בין 5 ל-11 שנים (ממוצע: 7.9 שנים).

באחד מהמטופלים זוהתה התבגרות מינית מוקדמת שבאה לידי ביטוי כהגדלה מבודדת של הפין ללא סימני מין משניים נוספים. מטופל אחר אובחן כלוקה בתסמונת מקון אולברייט (McCune-Albright syndrome), אך לא הראה סימנים של התבגרות מינית מוקדמת. למטופלים האחרים לא היו התבטאויות קליניות אחרות.

לכל המטופלים הייתה בדיקת סונר שאינה תקינה. ל-6 מהמטופלים היה נגע דיסקרטי וב-2 מהמטופלים הייתה הגדלה דיפוזית של האשך. ב-6 מהמקרים בהם המידע היה זמין, גודל הנגע הממוצע בבדיקת סונר היה 0.9 ס"מ (טווח בין 0.4 ל-1.7 ס"מ). ב-3 המקרים בהם היו תיאורים מאקרוסקופיים של הנגע, לא היו אבנורמליות גסות בפרנכימת האשךף למעט הממצאים בסונר. מבחינת היסטולוגית, התפתחות נודולרית התרחשה כאזור מפותח יותר של פרנכימת האשך, שבו האבוביות נושאות הזרע (seminiferous tubules) היו גדולות יותר ובעלות חלל. אבוביות גדולות אלו היו בולטות במיוחד לצד שאר פרנכימת האשך הרגילה ובה צינורות קטנים יותר, שאינם מפותחים. באבוביות המפותחות נראתה התפתחות של תאי נבט (עד לשלב של ספרמטיד או תא זרע בשל ב-6 מהמקרים), תאי סרטולי בוגרים וב-4 מקרים, נודולרים מעורבים של תאי ליידיג בוגרים. מתוך 6 מטופלים עם מידע על מעקב, אף אחד מהמטופלים לא פיתח סרטן אשכים.

בהתייחס ליכולת של התפתחות נודולרית של האשך להביא לממצאים בסונר שעלולים להוביל להתערבות כירורגית וכריתת אשך, פתולוגים, רדיולוגיים ואורולוגיים צריכים להכיר את הנגע מסוג זה ולזהות אותו.

מקור:

Nodular Maturation of the Testis: A Non-neoplastic Lesion of Boys That May Present as a Mass on Clinical and Ultrasound Examination. The American Journal of Surgical Pathology: February 2022 - Volume 46 - Issue 2 - p 220-225 doi: 10.1097/PAS.0000000000001775

נושאים קשורים:  מחקרים,  אשכים,  התבגרות מינית,  כריתת אשכים,  התפתחות נודולרית
תגובות