מחקרים

האם נשים סובלות מיותר תופעות לוואי לאחר שימוש בקנאביס רפואי?

נשים סובלות מיותר תופעות לוואי לאחר שימוש בקנאביס רפואי, מצב הנובע בין היתר מהבדל בין המינים אך גם בהרכב הפיטוקנאבינואידים האופייני אותו נוטלים

20.10.2021, 16:09
עישון קנאביס (אילוסטרציה)

מחקרים קודמים הראו כי נשים חוות יותר תופעות לוואי (Adverse Effects - AE) משימוש בתרופות קונבנציונליות. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההבדל בהיארעות תופעות לוואי משימוש בקנאביס רפואי (Medical Cannabis - MC) בין גברים ונשים אשר סובלים מכאב כרוני לא ממקור סרטני (Chronic Non-Cancer Pain - CNCP).

המחקר בוצע בשיטת חתך בו השתתפו מטופלים בוגרים עם רישיון לשימוש בקנאביס רפואי אשר אובחנו על ידי רופא ב-CNCP. המידע כלל שאלונים למילוי עצמי על ידי הנבדקים ומידע על אודות שימוש בקנאביס רפואי. החוקרים ביצעו זיהוי וכימות בו-זמנית של פיטוקנאבינואידים וטרפנואידים מזני-תרבות (Cultivars) של MC. החוקרים השתמשו בסטטיסטיקה השוואתית על מנת להעריך את ההבדל בין גברים ונשים. במחקר השתתפו 429 מטופלים עם CNCP (64% גברים) עם דיווח מלא על אודות הטיפול שלהם עם MC.

תוצאות המחקר הדגימו כי לאחר הפרדה לתתי-קבוצות על רקע מגדר נמצא כי המינון המתוקנן למשקל היה דומה בין המינים (0.48 גר' [טווח של 0.33-0.6] לגברים ו-0.47 גר' [טווח של 0.34-0.66] לנשים). עם זאת נמצא כי נשים דיווחו על יותר תופעות לוואי משימוש ב-MC. ניתוח משני הראה כי נשים צרכו קנאביס רפואי מתרכובות שונות של זני-תרבות מאשר גברים, עם מינון חודשי גבוה באופן משמעותי של פיטוקנאבינואידים מסוג CBD ו-CBC ונמוך באופן משמעותי של פיטוקנאבינואיד מסוג 373-15c וטרפנואיד מסוג לינאלול.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנם הבדלים בתופעות הלוואי משימוש ב-MC בין המינים במטופלים עם CNCP. נשים נמצאו רגישות יותר להתפתחות AE משימוש ב-MC הן מהשפעה תלויית מין והן מתשלובת שונה של פיטוקנאבינואידים וזני-תרבות של קנאביס רפואי. הבדלים אלו יכולים לסייע בתכנון הטיפול עם קנאביס רפואי, עם התייחסות להרכבים בטוחים יותר של פיטוקנאבינואידים וטרפנואידים. בנוסף, תוצאות המחקר יכולות לסייע למטפלים ליידע את המטופלים באופן מדוייק יותר על אודות תופעות הלוואי הצפויות.

מקור: 

Aviram, Joshua, et al. (2021) “Sex differences in medical cannabis-related adverse effects.” PAIN, August 2021”  Published online- August 18, 2021. Doi: 10.1097/j.pain.0000000000002463

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב כרוני,  קנאביס רפואי,  מגדר,  תופעות לוואי
תגובות