מחקרים

אסטרטגיות התמודדות עם אנדומטריוזיס: לקחים מקוריאה הדרומית

במחקר זה נמצא כי תחושת השליטה העצמית של המטופלות וההנחיה העצמית בהקשר של התמודדות עם המחלה והטיפול היו חשובים לצורך התאמה לחיים לצד אנדומטריוזיס

אנדומטוריוזיס. מצב כרוני המשפיע על אחת מכל עשר נשים (צילום: שאטרסטוק)

נשים עם אנדומטריוזיס עשויות לחוות אי ודאות בעקבות מאפייני המחלה, כולל דפוסי תסמינים מעורפלים, אבחנה מאוחרת וניהול לטווח ארוך ללא ריפוי. יחד עם זאת, נשים משתמשות באסטרטגיות התמודדות מגוונות על מנת להתאים עצמן לאי הוודאות כתוצאה מהמחלה.

במחקר איכותני זה החוקרים בחנו את חוויית ההתמודדות של נשים עם אנדומטריוזיס והדרך שלהן להפחית את אי הוודאות שלהן לגבי המחלה ולהצליח לחיות בצורה מותאמת לצד המחלה.

החוקרים אספו נתונים מ-14 נשים בדרום קוריאה (גיל ממוצע=37.7 שנים, טווח גילאים=27-54 שנים), אשר אובחנו עם אנדומטריוזיס בניתוח לפרוסקופי או בגישה פתוחה. ראיונות עם הנשים תועדו ונותחו באופן שיטתי. החוקרים זיהו ארבע תבניות מרכזיות להתמודדות מותאמת עם המחלה: (1) השגת שליטה עצמית על המחלה השנויה במחלוקת, (2) השגה מחדש של הרוטינות היומיות אשר נרמסו בעקבות המחלה, (3) תמיכה רגשית וביטוי עצמי, (4) לקיחת תפקיד אקטיבי בתוכנית הטיפול.

החוקרים סיכמו כי תחושת השליטה העצמית של המטופלות וההנחיה העצמית בהקשר של התמודדות עם המחלה והטיפול היו חשובים לצורך התאמה לחיים לצד אנדומטריוזיס. בנוסף, השגת שגרה יומית לצד תמיכה רגשית היו חיוניים להפחתת תחושת אי ודאות.

מקור: 

Youngsub Yoon  et. al (2021) Research in Nursing and Health DOI: 10.1002/nur.22186

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  אסטרטגיות לשליטה עצמית בכאב
תגובות