מחקרים

תסביב של טחול נודד כמצב חירום בטני: דיווח מקרה

חוקרים מדגישים את החשיבות באבחנה בזמן של טחול נודד וטיפול מתאים, במקרים של בטן חריפה

03.10.2021, 11:32
כאבי בטן חזקים (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי טחול נודד הינו מצב קליני נדיר עם שיעור היארעות של פחות מ-0.2%. במקרים אלו, הטחול נמצא באופן חריג בחלל הבטן או האגן, במקום המיקום האנטומי הרגיל שלו. האטיולוגיה למצב זה הינה מולדת או נרכשת. המצב נגרם על ידי היעדר או התפתחות לא תקינה של ה- suspensory ligaments של הטחול, המחזיקות אותו סטטי בהיפוכונדריום השמאלי.

החוקרים מציגים מקרה של מטופלת בת 27 שהגיעה למיון עם תלונות על כאבי בטן, חום, בחילות, הקאות ועצירות במשך שלושה ימים. הם מדווחים כי במהלך הבדיקה הגופנית, נמצאה מסה ניידת הניתנת למישוש וצילום CT אישר תסביב של הטחול הנודד. לאחר האבחנה, בוצעה כריתת טחול בגישה פתוחה והחולה התאוששה ללא אירועים מיוחדים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי על אף שטחול נודד הוא אירוע נדיר, על הרופאים להיות מודעים לשכיחות המצב. הם מבקשים להדגיש כי אבחון בשלב מוקדם במקרה של בטן חריפה, הינו חיוני לשמירה על הטחול. יש לחשוד בחולים עם בטן חריפה והיעדר של צל הטחול מתחת לסרעפת השמאלית, כאשר בדיקה רדיולוגית נוספת תאשר את האבחנה. הם סבורים כי ניתוח הוא ה-Gold standard לטיפול במקרים של טחול נודד ויכלול קיבוע או כריתה של הטחול, בהתאם למצבו במהלך הניתוח.

מקור: 

Masroor, M. et al. BMC Surgery 2021; 21; 289. https://doi.org/10.1186/s12893-021-01289-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  טחול,  בטן חריפה,  אירועי חירום
תגובות