COVID-19 עולמי

מחקר בינלאומי: משלב תרופות נמצא יעיל לטיפול בחולי קורונה

שילוב של תרופה לטיפול ב-HIV ותרופה לטיפול בהתקרחות נמצא כמסייע בסילוק נגיף הקורונה מריאות החולה בתוך פחות מחמישה ימים

תרופה לקורונה. אילוסטרציה

בעוד מגיפת הקורונה ממשיכה לגבות חיים בכל העולם ומיליונים עדיין נדבקים בנגיף גם כאשר מדינות רבות מבצעות עתה מבצעי חיסונים, צוותי חוקרים במדינות שונות מחפשים טיפולים חדשניים עבור אלה שנדבקו בקורונה וגם כפתרון, כך הם מניחים, לעובדה שהחיסונים אינם 100% יעילים, אלא פחות מהשיעור הזה. זה גם פתרון עבור מי שאיננו יכול מסיבות שונות לקבל את החיסון, בעיקר עקב בעיות רפואיות. גם לגבי וריאנטים חדשים של הנגיף – מעבר לאלה שידועים כיום – עדיין לא ברורה כל צורכה מידת היעילות של החיסונים הנוכחיים. קיים גם חשש שאלה לא יספקו מידה משמעותית של חסינות. כל אלה ממחישים את הצורך במציאת טיפולים אנטי-ויראליים יעילים.

חוקרים, רופאים ומדענים מיפן, מארה"ב ומבריטניה חברו לפרויקט בינלאומי לשם פיתוח טיפולים תרופתיים חדשניים ויעילים עבור חולי קורונה. הצוות כבר סרק תרופות שונות שסומנו כאלו שעשויות לסייע בשליטה על המחלה. לשם כך נבנתה מערכת שעושה שימוש בתאים בשם VEROE6 /TMPRSS2 ובאמצעותה נבחנות התרופות היעילות ביותר למלחמה בנגיף SARS-Cov2.

בדיווח לאתר iScience נמסר כי עד כה בחן צוות המחקר כמה תרופות ועל פי מיטב הערכתו בהתאם לממצאי ניסוי פרה-קליני, התברר ששילוב התרופות cepharanthine ו-nelfinavir מצביע על יעילות רבה במיוחד.

הצוות גם בחן במסגרת הניסוי את התרופות שכבר אושרו לשימוש כמו רמדסוויר, אבל שתי התרופות שסומנו כמבטיחות ביותר נועדו לדיכוי הנגיף. nelfinavir אושרה כטיפול ב-HIV. התכשיר השני במשלב, cepharanthine, המשמש בדרך כלל לטיפול בהתקרחות, מעכב את חדירת הנגיף לתאי הגוף ומונע ממנו את ההתקשרות לחלבון שעל פני ממברנת התאים – צעד שסומן בעבר כמסלול החדירה המרכזי של הנגיף לתוך התא, שם הוא משתכפל. הנגיף זקוק לחלבון הנ"ל לצורך השתכפלותו. בניסוי קדם-קליני הוברר שהמשלב הנ"ל מחיש את סילוק הנגיף מריאות החולה בתוך פחות מחמישה ימים (4.9).

המשלב עדיין לא זמין לשימוש מאחר שנדרש אישור לממצאים בניסוי קליני נרחב, "אבל נראה ששילוב כזה מבטיח לרופאים ולמטופלים שלהם טיפול אופציונלי נוסף לקיים", סיכם הצוות את ממצאיו.

נושאים קשורים:  19-COVID,  תרופה לקורונה,  חדשות,  קורונה,  מחקרים
תגובות