מחסור ב-CAD

גילויים חדשים על המחסור בחלבון CAD

מחסור בחלבון CAD גורם למס' תופעות שהעיקרית ביניהן היא אנצפלופתיה אפילפטית מוקדמת של גיל הילדות. המחקר מצא פנוטיפים נוספים למחסור זה ובחן את הטיפול בו

06.09.2020, 17:55
אינטרלוקין, חלבון (צילום: אילוסטרציה)

וריאנטים גנטיים דו-אללים של הגן לחלבון CADי(carbamoyl-phosphate synthetase 2, aspartate transcarbamylase, and dihydroorotase) עומדים בבסיס המחסור בחלבון CAD (או אנצפלופתיה אפילפטית מוקדמת של גיל הילדות - 50, המכונה גם בקיצור EIEE-50). המחסור גורם לפגיעה בביוסינתזה de novo של פירימידינים, מצב שהודגם כמגיב היטב לטיפול דרך uridine salvage pathway (מתן אורידין כמקור נוסף לפירימדינים). במחקר זה אפיינו את הגנוטיפ והפנוטיפ של המחסור של חלבון זה ושמו דגש על הטיפול בו.

המחקר בחן סדרת תיאורי מקרה באופן רטרוספקטיבי של כ-20 חולים. המחקר אישש את המחסור בחלבון CAD כגורם ל-EIEE פרוגרסיבי, עם סטטוס אפילפטיקוס (status epilepticus) חוזרים, אובדן מיומנויות ואנמיה דיסריתרופויטית. תופעה נוספת שתוארה במחקר ולא תוארה בעבר הייתה הפרעת תנועה שדווחה כמאפיין נפוץ יחסית. המחקר גם הוסיף כי במקרים קלים יותר של המחסור בחלבון, עלול להתרחש עיכוב התפתחותי/מוגבלות שכלית והופעה פתאומית של פרכוסים בילודים. ללא סממן ביולוגי זמין, האבחנה של מחסור בחלבון זה מסתמכת אך ורק על בדיקות גנטיות ואימות תפקודי של פיברובלסטים עצמיים של המטופל. הוריאנטים הפתוגנים לרוב מסומנים במאגרי המידע כבעלי משמעות לא ידועה, מצב העלול להוביל לאבחון חסר במחסור של חלבון זה - מצב שניתן לטיפול. בתיאורי המקרה שנחקרו, תוסף תזונה של אורידין, אורידין מונו-פוספט או אורידין טרי-אצטט שניתן ל-10 מטופלים היה בטוח והוביל לשיפור קליני משמעותי במצבם של רוב המטופלים.

המחקר מציע על ניסוי בטיפול באורידין (מונו-פוספט) לכל החולים עם עיכוב התפתחותי/מוגבלות שכלית, אפילפסיה ואנמיה, כל החולים עם סטטוס אפילפטיקוס ובכל מקרה של פרכוסים בילודים עד אשר הוכח גנטית כי מצב זה אינו נובע מחסר של CAD או חוסר הצלחה של הטיפול לאחר 6 חודשים. מחסור ב-CAD עשוי להיות מתאים לבדיקה בבדיקת סקר גנטי לילודים.

מקור:

Rymen D. at el. (2020) Genetics in Medicine. Online ahead of print.

נושאים קשורים:  מחסור ב-CAD,  אנצפלופתיה אפילפטית מוקדמת של גיל הילדות,  טיפול באורידין,  פרכוסים בילדים,  אפילפסיה,  מחקרים
תגובות