קורונה בישראל

המתמחים הפגינו: "תורנויות ארוכות אינן גזירת גורל - לא נרפה עד שיהיה שינוי"

כ-2,500 מתמחים, סטז'רים ורופאים בכירים השתתפו בשתי הפגנות מחאה בתל אביב ובחיפה בדרישה לא לחזור לתורנויות של 26 השעות שבהן חויבו לפני משבר הקורונה | יו"ר הר"י: "נבחן לעומק את הסוגיה ונאזן בין הצרכים המקצועיים למשך התורנויות"

הפגנת המתמחים בתל אביב. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

כ-2,500 מתמחים וסטז'רים וכן רופאים בכירים השתתפו אמש (מוצ"ש) בשתי הפגנות מחאה גדולות שהתקיימו בכיכר הבימה בתל אביב ובשכונת בת גלים סמוך למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה שבהן דרשו לא לחזור לתורנויות 26 השעות שבהן חויבו לפני משבר הקורונה. הם שבו וציינו כי התורנויות של 12 השעות שמילאו בבתי החולים בשיא המשבר רק היטיבו עם המטופלים.

המפגינים נשאו כרזות שבהן נאמר: "מתים מעייפות = 26 שעות", "לא חוזרים ל-26 שעות", "רופא איננו עבד", "52% מהמתמחים נרדמו על ההגה אחרי תורנות של 26 שעות", "האם היית תופס טרמפ עם מתמחה שלא ישן 26 שעות", "רופאים עייפים טועים יותר" וגם "דורשים תקנים למערכת הבריאות".

הפגנת המתמחים בכיכר הבימה. צילום: ארגון מרשם

עוד דורשים המתמחים מציאת פתרונות מיידיים לילדיהם בעת שהם עובדים והוספת תנאי קבע. דרישות הרופאים-המתמחים זוכות לאהדה גדולה בציבור והפגנות המחאה שלהם סוקרו אמש והבוקר בהרחבה רבה בכלי התקשורת.

מארגני ההפגנה מארגון המתמחים "מרשם" הודיעו כי אם דרישתם לא תיענה, "נצא מגבולות בתי החולים". עוד הודיעו כי הפנו את דרישתם זאת לראשי הממשלה הבאה, בנימין נתניהו ובני גנץ: "אם לא ניפגש (איתכם), נפגין בכל יום. הציבור הבין מזמן – עייפות של רופאים היא סכנה", הודיע הארגון.

בתגובה לדרישות המתמחים אמר אמש יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי: "אני מבין מאוד את המתמחים המוחים ואני מתכוון להמשיך ולהוביל את תהליך הבחינה העמוקה של סוגיית משך התורנות שלהם, בשיתוף פורום המתמחים והסטז'רים, מנהלי מחלקות, ראשי האיגודים המקצועיים והמועצה המדעית.

"לא נתעלם מהמורכבויות עבור המערכת, אבל בוודאי שלא נתעלם מהצורך האמיתי והנכון לייצר מתכונת עבודה שתאזן טוב יותר בין הצרכים המקצועיים לבין משך התורנות.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. : "אני מבין מאוד את המתמחים המוחים". צילום: דוברות הר"י

"הבטחתי עם כניסתי לתפקיד, שנושא זה יהיה על שולחן המשא ומתן ואני בהחלט מתכוון לעשות זאת במסגרת המו"מ מול המעסיקים. בקרוב אודיע על צעדים נוספים שבכוונתנו לנקוט ואני משוכנע שציבור הרופאים כולו יהיה מאחורינו - מומחים ומתמחים, בכירים ומנהלים".

המשנה למנכ"ל "שיבא" ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, פרופ' ארנון אפק, מסר בתגובתו: "אני מסכים שצריך להקל על העומס המופעל על המתמחים ועל משך התורנויות. יש לקצר את משך התורנויות, אבל החשיבות הגדולה ביותר והסיבה שכולנו נמצאים במערכת הבריאות היא המטופל. בשיטת העבודה של משמרות יש פגיעה קשה ברצף הטיפול ויש פגיעה בסנכרון ובפעילות המרכזית של בית החולים".

תמיכה נוספת בעמדת המתמחים סיפקה פרופ' ורדה שלו, רופאת משפחה, שעד לא מכבר ניהלה את מכון המחקר של מכבי שירותי בריאות, שאמרה בהפגנה: "ידעתי שהדור שלכם ישנה את העולם. הרגשתי שתראו לעולם שהמלך עירום. כרופאת משפחה שעובדת יום יום עם חולים, אגיד לכם שהמקצוע שלנו הוא הכי בעולם. ויחד עם זאת כמומחית למידע רפואי וחדשנות אומר לכם בפה מלא: אנחנו, המובילים את מקצוע הרפואה, נרדמנו בשמירה וטוב שהערתם אותנו".

פרופ' ורדה שלו. "נרדמנו בשמירה וטוב שהערתם אותנו"

עוד אמרה פרופ' שלו: "אל תיבהלו אם כשתבקשו לדעת למה עובדים 26 ו-30 שעות תקבלו תשובות כמו: 'אנחנו עבדנו 36 ו-40 שעות', כי העונים הם אנשים חסרי חזון.  אל תיבהלו כשיגידו לכם: 'יש בעיה בהעברת המקל' ולכן המשמרות כל-כך ארוכות. תסתכלו על אמנות העברת המקל אצל אחיות ועובדי משמרות אחרים. מקל חייבים ללמוד להעביר גם אחרי 25 ו-26 שעות. אל תיבהלו כשיגידו ש'אין מספיק מתמחים'. לכו ללשכת התעסוקה ותראו כמה מסיימי סטאז׳ חותמים אבטלה. אל תיבהלו כשיגידו ש'אין מספיק תקנים', כי בדקתי שוב בדרך לכאן את עשרת הדיברות ולא כתוב על לוחות הברית כמה תקנים יש במחלקה.

"כל זה חייב להשתנות. לכו עם האמת שלכם ותשאלו : 'איך זה שאנחנו נשארנו אחרונים ברשימה?' צה״ל למשל עשה דרך. הצבא על כל יחידות העילית שלו מקפיד עתה על שינה של שבע שעות. כך בסיירת מטכ"ל, כך בשייטת, כך הטייסים כך בכל היחידות.

"אתם נדרשים לשלם בבריאותכם ובבריאות מטופליכם בגלל הנהגה שנרדמה בשמירה. שכחנו דווקא אתכם, שבחרתם במסלול לימודים ארוך, מאתגר, עם תנאי קבלה קשים. אתכם, אנשים מוכשרים, שבאתם עם המון מרץ, חמלה ורצון אמיתי לעזור לחולים".

פרופ' שלו הוסיפה: "נניח שלא היה דבר כזה 'רופא מומחה', שכולנו היינו רופאים כלליים, ואם היו מטילים עלי הקמת ועדה ליצירה מחדש של מסלול התמחויות: בעיניים, אף-אוזן-גרון, רפואת משפחה וכו'. האם היה עולה בדעתי להביא מישהו לתורנות של 30-26 שעות רצופות? זה הרי לא אנושי, לא יעיל, לא חדשני. זה פשוט לא הגיוני. ברור שיש פתרונות אחרים והם מיושמים כבר ברוב המקומות השפויים בעולם.

"אז בואו נאסוף את כולכם, את הדור הצעיר, עם העיניים הבורקות, החזון והמוטיבציה הגבוהה ונבנה מחדש את מסלול ההתמחות באופן שיאפשר לכם ללמוד, להתחדש, לטפל בסבלנות ובמקצועיות במטופלים - כפי שמגיע להם ולכם. ביחד, בטוח שתצליחו ואנחנו איתכם!".

יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון, אמרה בהפגנה בתל אביב: "אתם בטח נשאלים שוב ושוב, מי לעזאזל הגה את הרעיון המופרך הזה של תורנות באורך של 26 שעות? לא שמונה שעות כמו האחיות, ולא 12 כמו הטייסים או נהגי המשאיות, אלא 26 שעות ברצף ללא מנוחה. שעות קריטיות, לאורכן אנו אחראים ישירים לחיי אדם. בזמן שאנחנו נשארנו מאחור, ברוב מדינות העולם השכילו לקצר את התורנויות לטווח שבין שמונה ל-14 שעות. כיום המחקרים מוכיחים ללא ספק: התורנויות הארוכות האלו פוגעות בבריאות שלנו!".

עוד אמרה ד"ר ביטון כי ב-2011 הוחלט על קיצור תורנויות מיידי, אך התכנית לא יצאה לפועל. "בינתיים, ראינו חברים שלנו נשחקים ונוטשים את המקצוע; ראינו חברים שהקריבו את הבריאות הפיזית והנפשית שלהם ואף את חייהם על המזבח הקדוש של תורנויות 26 השעות הבלתי ניתנות לשינוי, כאילו היתה זו גזירת גורל. אבל אז הגיעה הקורונה.

"מיד עם פרוץ המגיפה, ללא היסוס ומתוך תחושת שליחות ומחויבות לבריאות הציבור, נרתמנו כולנו לאתגר, תוך שאנחנו מסכנים את בריאותנו האישית ובריאותם של בני משפחותינו. הוקמו מחלקות חדשות, נרכש ציוד מיגון, נבחנו ויושמו הנחיות טיפול מעודכנות וגם - הפלא ופלא - קוצרו התורנויות ל-12 שעות.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם,  בהפגנה אמש. צילום: אלעד גוטמן

"הגיע הזמן להביא בשורה, לעשות היסטוריה ולהוביל לקיצור התורנויות של המתמחים. אנחנו לא נפסיק ולא נרפה עד שיהיה שינוי. אני רוצה להדגיש את הקריאה שלי לראש הממשלה נתניהו ולמחליפו גנץ: כל עוד לא ניפגש, וכל עוד ולא נתחיל את עשרת הפיילוטים, החל מיום ראשון הבא, נמשיך להפגין בכל יום בבית חולים אחר. אם צריך, נצא מגבולות בתי החולים, בהמונינו, כמו שעשינו היום. אנחנו לא חוזרים ולא חוזרות למשמרות של 26 שעות".

תכנית הפיילוט שמבקשים המתמחים להציג למקבלי ההחלטות נכתבה לפני עשר שנים ודורשת תוספת תקנים.

היו"ר לשעבר של ארגון המתמחים, ד"ר אראל בוצ'ינסקי, אמר: "אנו יודעים מעל לכל ספק שמחסור מתמשך בשעות שינה, שחיקה וסטרס גורמים לתחלואה נפשית ופיזית. הם גורמים להתקפי לב, לדיכאון לחרדה, לתאונות דרכים. וזאת רק רשימה חלקית. אנחנו גם יודעות ויודעים שתורנות של 26 שעות פוגעת בבריאות המטופלים שלנו. חסכו עלינו בציוד הגנה, חסכו עלינו בתקנים, חסכו עלינו באורך התורנויות – אבל כל זה נגמר עתה.  אתם הולכים לכתוב מחדש פרק ענק בתולדות מערכת הבריאות בישראל. אתם תראו לכולם שקבוצה של אנשים שהצדק מאחוריה יכולה לעשות שינוי בשביל כולם".

בהפגנה בחיפה שבה נישאו כרזות בעברית ובערבית, גם הושמעה הדרישה לתוספת תקנים ל-500 רופאים. רופא בכיר ברמב"ם, ד"ר יונה וויסבוך, שהוביל בעבר מחאת מתמחים, אמר: "רופא עייף משול לשיכור. אף אחד לא היה רוצה להיות מטופל על ידי שיכור. עייפות גורמת לטעויות שעולות בחיי אדם. מתמחים מעורבים פי ארבעה בתאונות דרכים מהאזרח הממוצע. היינו צריכים את מגיפת הקורונה כדי שיובן סוף-סוף בציבור שהמערכת מתוקצבת בחסר. מי שהחליט שמתמחים יעבדו בתורנות 26 שעות הוא אותו אחד שהשכיב את סבתא שלכם במסדרון".

עוד נאמר בהפגנה בחיפה: "ספגנו (לפני הקורונה) אלפי מקרי אלימות כלפינו. ספגנו את זה שמכריחים אותנו לעבוד 300 שעות בחודש, במשך שנים, כדי לסיים התמחות. הרי אין מסלול אחר בשביל לסיים התמחות. סיפרו לנו שזה בלתי אפשרי. עתה אנחנו דורשים לשים קץ לתנאי העבדות שבהם אנחנו מועסקים ולאפשר לנו להיות רופאים ורופאות טובים יותר".

נושאים קשורים:  מתמחים,  מחאה,  הפגנה,  קיצור תורנויות,  ריי ביטון,  ד"ר אראל בוצ'ינסקי,  פרופ' ורדה שלו,  חדשות,  נגיף הקורונה,  משמרות ארוכות
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2020, 23:26

אפשר להבין מהמחאה שתור נוחות של 26 שעות - זאת המצאה ישראלית... ולא כך, אלא צעירים עובדים במשך 3-4-6 שנים קשה - לא אופטימלי אבל אין בכך כל קטסטרופה, אנחנו עשינו משמרות של 30 שעות ונשארנו בחיים. הכול תלוי איך מראש מתיחסים להתמחות..

אנונימי/ת
11.05.2020, 06:30

לא הבאת כאן אף טיעון ענייני.
אתה רק מוכיח שהגישה היא בעצם "אותי טחנו יותר, אז שגם הם יסבלו".
דרך אגב, תורנויות בעבר היו יותר קלות. כמות האוכלוסיה עלתה, וכך גם הדרישות , המודעות של הציבור והעומס הבירוקרטי (נהלים, אקרדיטציה) על הצוות.
ואני כבר מזמן אינני מתמחה

אנונימי/ת
11.05.2020, 11:11

אתם נשארתם בחיים אבל החולים לא!

אנונימי/ת
10.05.2020, 23:43

הרבה דמגוגיה ורחמים עצמיים נשפכים כאן. בכל העולם התמחות היא השקעה של 120% מאמץ לטובת קריירה בעתיד. איזה ניסיון אפשר לצבור מתורנויות קצרות ומקוטעות? לפני שנים רבות הציעו לחלק את התורנות לשתיים ולהביא מתמחים לתורנויות לילה ומהר מאד זה נפסק, כי המשכורת נפגעה ואף אחד לא אהב לעזוב את הבית לתורנות לילה.

אנונימי/ת
11.05.2020, 19:42

יש לבנות מחדש את ההתמחות המיושנת הזו...רופאים הם בני אדם ואין בן אדם בעולם שנדרש להיות ער ככ הרבה שעות.... יש ככ הרבה אלטרנטיבות... צריך להוסיף גם כח אדם! די לעבדות!!! לא נסכים!!!!

אנונימי/ת
13.05.2020, 11:41

צודק , לבדוק חולים,להקשיב להם ,לדבר איתם,לטפל בהם, לקחת אחריות על החיים שלהם זה מיושן. הרבה יותר חדשני זה לעשות במחשב "העתק הדבק" להזמין 500 בדיקות שלא קשורות, ואולי גם לנתח ביוטיוב הרבה יותר חדשני,פחות זמן ומה זה קול..