• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

ה-WHO התריע כבר לפני שנה מהמגיפה הנוכחית אך בעולם התעלמו מהאזהרה

התפרצות הקורונה מתאימה להגדרה של מחלת X העלולה לגרום למותם של עשרות מיליוני בני אדם וממנה הזהירו מומחים אך מנהיגי העולם לא נערכו לקראתה | רק ל-13 מדינות משאבים להתמודדות עם המגיפה

תיירים בונציה השבוע. מאז 2003 היקף הנסיעות של בני אדם ברחבי תבל גדל פי יותר מעשרה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

פרופ' מריון קופמנס (Marion Koopmans) מאוניברסיטת ארסמוס בהולנד, וירולוגית מומחית המשמשת כיועצת בכירה ל-WHO, הזהירה במאמר המתפרסם בכתב העת המדעי Cell כי התפשטות נגיף הקורונה היא פנדמיה המתאימה להגדרה של מחלת X שעל החברה האנושית להתכונן אליה.

"בין שתהיה הכלה וניתן יהיה להשתלט על התפשטות הקורונה ובין אם לאו", כתבה פרופ' קומפנס, "ההתפרצות הנוכחית נעשית במהירות אתגר פנדמי אמיתי ראשון המתאים להגדרה של מחלת X, שארגון הבריאות העולמי הכליל ברשימת המחלות בעלות עדיפות גבוהה שעל העולם והחברה האנושית יהיה להתכונן אליהן".

במילים אחרות, מדובר באזהרה לפיה המחלה הזיהומית שהמדענים קטלגו בעבר את מחוללה כ"פתוגן חידתי, אפוף מסתורין", שלגביו קיים חשש שהוא עלול לגרום למותם של עשרות מיליוני בני אדם.

"העלייה בהיקף הנסיעות של בני אדם ברחבי העולם היא שעושה את ההתפרצות הזאת למאתגרת באופן מיוחד", הוסיפה הוירולוגית וציינה כי מאז 2003 היקף הנסיעות של בני אדם ברחבי תבל גדל פי יותר מעשרה.

השם "מחלת X" ניתן בשעתו למגיפה נרחבת עתידית, בעלת השלכות ביולוגיות גלובליות שתתפשט במהירות ברחבי העולם ויהיה קשה להתמודד עימה בכלים הקיימים כיום.

רק לפני שישה חודשים, דו"ח של ה-WHO בנושא הזה הזהיר מפני מחלה דמויית שפעת שעלולה, ביום מן הימים, כאשר תתפרץ לפתע בעוצמה נרחבת, לגרום למותם של 50 מיליון איש עד 80 מיליון בני אדם ברחבי תבל, לאורך תקופה ממושכת, מה שעלול לחסל 5% מכלכלת העולם.

המדענים שהעניקו למגיפה מהסוג הזה את שמה, מחלת X, קבעו כי הם בטוחים שתתפרץ, שלא יהיה ידוע מספיק על הגורם לה ולא מהיכן תתחיל התפשטותה.

באותה רשימה מצומצמת של מחלות שה-WHO הזהיר מפניהן נמצאות גם אבולה, קדחת לאסה (Lassa Fever), זיקה, נגיף ניפה (Nipah), קדחת עמק ריפט (Rift valley fever) ומחלת הדמם קדחת קונגו (CCHF). גם ה-SARS וה-MERS נכללו ברשימת זאת.

בשלב זה, יש לציין, ה-WHO עדיין איננו מכריז רשמית על הקורונה כפנדמיה.

בדו"ח שהכין צוות מיוחד של ה-WHO בשם Global Preparedness Monitoring Board (GPMB), שתפקידו לבצע ניטור והכנה גלובלית לקראת מחלות המתפשטות במהירות, הוזהרו מנהיגי העולם מפני אפשרות כזאת והצוות קרא להם "להיכנס לפעולה מתאימה כדי לקדם את התרחיש הזה" .

הצוות הזהיר במיוחד מפני קריסתן של מדינות עניות תחת הלחץ שמגיפה נרחבת תגרום כאשר תתפשט במהירות ובאופן נרחב. אלא שבכירי ה-WHO טוענים שמנהיגי העולם התעלמו מרוב ההמלצות שנכללו באותו מסמך ומעטות מהן יושמו. "אפשרנו לכך שתתפשט פאניקה ואחר כך תהיה התעלמות, במיוחד כשמדובר בפנדמיות, בעוד שנעשו מאמצים מוקדמים להצביע על איום חמור שיש להתכונן היטב לקראתו, אבל לאחר שחלה בו רגיעה, שוכחים ממנו".

ב-WHO ציינו רק 13 מדינות שברשותן משאבים מתאימים למאבק מול פנדמיה בלתי נמנעת וביניהן בריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, צרפת והולנד.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  מחלת X,  ה-WHO,  שפעת
תגובות