חדשות

מקרה נדיר ב"הלל יפה": שיתוק פתאומי בשתי הרגליים עקב דימום בעמוד השדרה

עד שנת 2012 דווחו כ-100 מקרים בלבד בכל העולם של דימום ספונטני בתעלת עמוד השדרה | שלושה ימים לאחר ניתוח בהול לניקוז הדימום ב"הלל יפה", הנער בן ה-15 שב לעמוד על רגליו

ד"ר אייל ברבלק, מנהל אורתופדית א' ב"הלל יפה" מלווה את הנער ביום השחרור. צילום: דוברות בית החולים

מקרה נדיר טופל לאחרונה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה: דימום ספונטני בתעלת עמוד השדרה שגרם לשיתוק פתאומי בשתי הרגליים של נער בן 15.

בית החולים מסר אתמול (א') את הפרטים הבאים: הנער הגיע לחדר המיון כשהוא מתקשה לדרוך על רגליו ונישא על ידי אחיו. ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת ילדים, הבחינה מיד שמדובר באירוע חריג והפנתה אותו לבדיקת MRI דחופה.

בבדיקת MRI אובחן שטף דם בתעלת עמוד השדרה שנבע מהתפוצצות בלתי מוסברת של עורקיק קטן – מה שגרם לשיתוק פלג גופו התחתון של הנער. בחדר הניתוח בוצע ניקוז של הדימום על ידי ד"ר אייל ברבלק, מומחה לעמוד שדרה ומנהל המחלקה האורתופדית א' ב"הלל יפה". שלושה ימים לאחר הניתוח, הנער שב לעמוד על רגליו.

ד"ר ברבלק ציין: "בספרות המקצועית נמצא שעד שנת 2012 דווחו כ-100 מקרים בלבד בכל העולם של דימום ספונטני בתעלת עמוד השדרה. המקרה הזה נדיר עוד יותר כיוון שהפגיעה היתה בצעיר בריא, ללא מחלות גנטיות של כלי דם או תפקודי קרישה לקויים. על פי הספרות המקצועית, ברוב המוחלט של המקרים היה זה דימום ספונטני שנבע ממחלות כלי דם ידועות".

יום לאחר הניתוח הנער החל להזיז את הרגליים וכעבור שלושה ימים קם מהמיטה והחל לעשות צעדים ראשונים. ד"ר ברבלק: "מעטים המקרים, בדומה למקרה זה, המסתיימים ללא כל נזק. לאחר שיתוק מלא של פלג גוף תחתון קיים סיכוי נמוך מאוד לחזור ולעמוד על הרגליים בשל תאי עצב פגועים שאין ביכולתם להתחדש. לרוב, הפגוע נותר משותק באופן חלקי. הפעם, ההגעה המהירה לבית החולים, האבחון המהיר וביצוע הניתוח הבהול הם ללא ספק חלק לא מבוטל מכך שהנער משתחרר מבית החולים לאחר שבועיים של טיפול כשהא 'על הרגליים'".

נושאים קשורים:  דימום בעמוד השדרה,  ד"ר אייל ברבלק,  ד"ר עדי קליין,  בית החולים הלל יפה,  חדשות,  מקרה נדיר
תגובות
אנונימי/ת
20.01.2020, 20:32

שאפו!

20.01.2020, 23:54

כל הכבוד לרופא ולמחלקה מטפלת

ברכות לילד לרופאת הילדים ולכירורג. אכן הצלחה ראויה לשבח. יש מצב שנדע איזה סוג דימום היה בתעלת השדרה ( אפידורל?) ואת הגובה בעמ"ש? חן חן