חדשות

תרופה לטיפול בערמונית מוגדלת עשויה להיות יעילה לטיפול בפרקינסון

במחקר בינלאומי שבחן את הנושא על אלפי אנשים עם BPH ופרקינסון נתגלה כי תרופה מקבוצת חוסמי אלפא מגנה על תאי המוח מהרס

פרקינסון, טומוגרפיה (צילום: אילוסטרציה)

תרופה שנמצאת בשימוש לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת באופן מתון עשויה להיות תרופה רבת עוצמה בטיפול בחולי פרקינסון, כך טוען צוות בינלאומי בדיווח ל-Journal of Clinical Investigation שפורסם בשבוע שעבר. הצוות שעסק במחקר הזה היה מאוניברסיטת איווה בארה"ב והמכון לחקר הפרעות ומחלות מוח בבייג'ינג, סין.

התרופה שנבחנה במחקר היא Terazosin שנועדה לטפל בגברים עם BPHי– benign prostatic hyperplasia וזאת על ידי הרפיית שרירי שלפוחית השתן והערמונית. עתה טוען צוות המחקר כי "אנחנו מאמינים שיש לתרופה הזאת פעילות מועילה נוספת על תאי המוח שניזוקו בעקבות מחלת פרקינסון".

להערכתם, התרופה תאט את התפתחות פרקינסון, מה שכיום אינו אפשרי באמצעות טיפולים תרופתיים אחרים. כיום התרופה לפרקינסון מסייעת במידה מסוימת בחלק מתסמיני המחלה אבל איננה יכולה להאט בהתפתחותה או להחזיר לאחור את בעיית אובדן הנוירונים שמתרחשת כתוצאה ממחלת פרקינסון.

החוקרים בחנו את הנושא על אלפי אנשים עם BPH ופרקינסון. נתגלה כי התרופה שהיא מקבוצת חוסמי אלפא (alpha blocker) מגנה על תאי המוח מהרס. נראה כי התרופה שנחקרה מסייעת להפעיל את האנזים PGK1 שמונע את מוות תאי המוח.

בשלב ראשון נבדק הנושא על מודל עכבר במעבדה ואז הראתה התרופה את יכולתה לעצור או לפחות להאט את קצב אובדן תאי העצב במוח. בשלב השני של המחקר נבחן הנושא על בני אדם. 2,880 חולי פרקינסון נטלו את התרופה ותרופות דומות שמכוונות לאותו אנזים וממצאי הטיפול הושווה עם 15,409 חולי פרקינסון שנוטלים תרופות אחרות לטיפול ב-BPH שלא הציגו את פעולתן על אותו אנזים.

החולים שנטלו את התרופות שכוונו ל-PGK1 הראו השפעה מיטיבה במידה רבה מאוד בכל הנוגע לתסמיני פרקינסון והתקדמות המחלה אצלם. עם זאת הזהירו עורכי המחקר כי יהיה עוד צורך לבצע סדרה נוספת של ניסויים קליניים, שאותם הם מתכננים לשנה הקרובה, לפני שיוסקו מסקנות מלאות. בסדרה הבאה גם תיבחן התרופה מול קבוצת ביקורת אקראית ובמתכונת הסמיות הכפולה.

החוקר הראשי בצוות הזה, ד"ר מייקל וולש, אמר כי מוקדם עדיין לדבר על תרופה שתרפא את המחלה, אבל הממצאים הראשוניים מציגים פוטנציאל מבטיח לשנות בעתיד את חייהם של גברים עם פרקינסון. הוא ציין כי עם העלייה באוכלוסיית האנשים המבוגרים ושיעורי ההזדקנות, פרקינסון עומדת להיות שכיחה יותר ויותר.

נושאים קשורים:  Terazosin,  הגדלה שפירה של הערמונית,  פרקינסון,  מחקר בינלאומי,  חדשות
תגובות