חדשות

השתלה רקמת שחלה בחולת סרטן בוצעה לראשונה במרכז הרפואי כרמל

פרופ' עופר לביא, מנהל מערך נשים ויולדות: "היכולת להקפיא ולהשתיל בהמשך רקמת שחלה היא מהטכנולוגיות שיאפשרו בעתיד, בעיקר לחולות אונקולוגיות, לבייץ באופן טבעי להשגת הריון"

צוות המומחים מ"כרמל" בניתוח להשתלת רקמת שחלה. צילום: דוברות בית החולים

השתלה ראשונה של רקמת שחלה במטופלת חולת סרטן בוצעה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. בכך הצטרף בית החולים לקבוצה לא גדולה של בתי חולים שבהם נעשית השתלות מסוג זה. בדרך כלל הן נעשות במרכזי העל הרפואיים הגדולים.

בית החולים מסר כי הגינקולוג ד"ר גיל פאר מהיחידה לשימור פריון בכרמל ובמרכז הרפואי לין מלווה את הטיפול במטופלת, בת 32, תושבת מרכז הארץ, והשתתף במהלך ההשתלה.

המטופלת אובחנה לפני כארבע שנים כחולת סרטן צוואר הרחם בדרגה שלא אפשרה לבצע שימור פריון כירורגי כמו כריתת הנגע של הגידול הסרטני או כריתת צוואר הרחם. היא החלה בסדרת טיפולי קרינה.

רקמת השחלה שהושתלה. צילום דוברות "הכרמל"

"מקטע השחלה שהושתל", נמסר מבית החולים, "אמור לאפשר לאישה להרות וללדת - אפשרות שבעקבות מחלת הסרטן וטיפולים קרינתיים וכימותרפיים שעברה נפגעו בצורה אנושה".

ממחקרים רפואיים ידוע כי קרינה ישירה לאזור האגן פוגעת קשות בתפקוד השחלות, מביאה להפסקת הפרשת הורמוני המין - בדומה לניתוח לכריתת שחלות. מידת הפגיעה תלויה במינון הקרינה הישירה ובמידת החשיפה לקרינה בסמוך לשדה הקרינה. קרינה לבטן או הקרנה כלל גופית גורמת לכ-97% כישלון שחלה בנשים ועד לכ-70% כישלון שחלה בנערות בטרם הבשלות המינית.

כדי לאפשר לחולה בעתיד את האפשרות ללדת, מיד לפני תחילת ביצוע הטיפולים הקרינתיים נטל הצוות של "כרמל" מהמטופלת כמה מקטעי רקמות שחלה באמצעות ביופסיות שנעשו בטכניקה מיוחדת. המקטעים נשמרו בהקפאה עמוקה של מינוס 197, במעבדת הפריון של "כרמל".

לאחר כשלוש שנים ולאחר שסיימה את הטיפול האנטי סרטני ואובחנה כבריאה לחלוטין ממחלת הסרטן, הגיעה המטופלת למפגש חוזר עם צוות רב מקצועי בבית החולים שכלל את מנהלת מכון הפריון, פרופ' מרתה דירנפלד וכן ד"ר גיל פאר מהיחידה לשימור הפריון, ד"ר לודמילה אוסטרובסקי, המנתחת האונקולוגית, פרופ' עופר לביא, מנהל מערך נשים ויולדות ופרופ' דרור מאירוב מבית החולים שיבא, שלדברי בית החולים "נחשב לסמכות מקצועית בתחום שימור הפריון והרופא הראשון בעולם שהצליח להביא ללידת ילד חי לאחר הקפאה והשתלת רקמת שחלה".

בתום דיון ארוך החליט הצוות על השתלת רקמת השחלה שהוקפאה בטרם הטיפול, כך נמסר. "התהליך כלל הכנת האישה לניתוח האנדוסקופי, הפשרת רקמת השחלה המוקפאת והשתלת הרקמה המופשרת בגוף האישה. ההשתלה בוצעה בארבעה אתרים: בתוך השחלות מימין ומשמאל ובשני אתרי גוף בסמוך לשחלות בצידי קרום הצפק וזאת במטרה להגביר את הסיכוי לקליטת רקמת השחלה".

בהמשך הטיפול ולאחר ההחלמה מההליך, המטופלת תמתין עתה ארבעה חודשים לשם ניטור הפעילות השחלתית  שתיעשה בבדיקות דם. לאחר מכן בתיאום ובתזמון עם האישה יישקל ביצוע גירוי הרקמה המושתלת לצורך הפקת ביציות.

פרופ' דירנפלד מסרה כי חידת ה-IVF ב"כרמל" מציעה לנשים בישראל את כל מגוון האפשרויות לשימור הפריון: שירות הקפאת ביציות, הקפאת עוברים והקפאת רקמת השחלה. כל הטיפולים נעשים בדיסקרטיות מלאה ומוצעים לחולות סרטן ולנשים שונות לצורך שימור פריון מסיבות סוציאליות המתכננות הריונות מאוחרים.

פרופ' לביא: "הקפאת רקמת שחלה היא טכנולוגיה חדישה ומהמורכבות ביותר בעולם בתחום שימור הפריון. לטכנולוגיה זאת עדיין יש מעט ניסיון עולמי. בכל העולם רק עשרות בודדות של ילדים נולדו כתוצאה מהשתלת רקמת שחלה. אני מאמין כי היכולת להקפיא ולהשתיל בהמשך רקמת שחלה היא מהטכנולוגיות שיאפשרו בעתיד, בעיקר לחולות אונקולוגיות, יכולת לבייץ באופן טבעי להשגת הריון".

נושאים קשורים:  בית החולים "כרמל",  ד"ר גיל פאר,  פרופ' מרתה דירנפלד,  שימור פריון,  השתלת שחלה,  ד"ר לודמילה אוסטרובסקי,  פרופ' עופר לביא,  פרופ' דרור מאירוב
תגובות
אנונימי/ת
14.08.2019, 17:15

בית חולים כרמל? הצחקתם אותנו. מתאים לכתוב על שערי הבנין: בית מטבחיים כרמל.

14.08.2019, 20:04

האם הקרינה שקיבלה לא השפיעה על רירית הרחם?

אנונימי/ת
16.08.2019, 14:00

הביצה(ית) עוד לא הוטלה וכבר פרסום השיטה כאילו האפרוח כבר בקע....

אנונימי/ת
03.10.2019, 19:30

תפרסמו כשיהיה לכם הריון. לא חוכמה להביא מומחה מתל השומר , להצטלם איתו ולפרסם את זה כהישג של בית חולים כרמל