ריגוש

טיפול אימונותרפי לפי אלרגן ספציפי נוסה לראשונה נגד אלרגיה לעובש

מחקר מצא כי טיפול אימונותרפי עם Alt a 1 נגד דלקת עיניים ונזלת אלרגית, הנגרמות מעובש האלטרנריה, הינו טיפול יעיל, הן בהפחתת הסימפטומים והן בהפחתת צריכת התרופות, לאחר שנה אחת בלבד של טיפול

פטרייה, עובש (צילום: אילוסטרציה)
פטרייה, עובש (צילום: אילוסטרציה)

מספר מחקרים בדקו את היעילות והבטיחות של אימונותרפיה ספציפית עם תמציות אלרגנים מפטריות (Fungi), בהשוואה לתמציות מאלרגנים אחרים. אך עדיין לא קיים מידע על האלרגן החשוב Alt a 1 שתומצת מעובש האלטרנריה (Alternaria alternate). מטרת מחקר זה הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של טיפול אימונותרפי תת-עורי, ב-2 מינונים שונים של Alt a 1, במטופלים עם נזלת ודלקת עיניים (Rhinoconjunctivitis) הנגרמים מריגוש לעובש האלטרנריה.

במחקר רב-מרכזים רנדומלי מבוקר אינבו, בשיטת הסמיות הכפולה,
Alt a 1 ניתן תת-עורית במטופלים עם נזלת ודלקת עיניים אלרגית עם או ללא אסתמה מאוזנת. המטופלים במחקר היו בגילאי 12 עד 65. שלוש קבוצות נכללו במחקר: קבוצת האינבו, קבוצה אקטיבית שקיבלה מינון Alt a 1 של 0.2 מיקרוגרם בכל מנה וקבוצה אקטיבית נוספת שקיבלה מינון Alt a 1 של 0.37 מיקרוגרם בכל מנה. נקודת הסיום המרכזית שנבדקה הייתה ציון משולב של סימפטומים ותרופות. נקודת הסיום השניונית שנבדקה הייתה תגובתיות עורית ורמות של IgE ו-IgG4  ספציפיים ל-Alt a 1 בנסיוב. תופעות לוואי שתועדו קיבלו דירוג לפי הקריטריונים של ארגון האלרגיה העולמי (World Allergy Organization).

תוצאות המחקר הדגימו כי הייתה ירידה משמעותית בציון המשולב של סימפטומים ותרופות, בקבוצה שקיבלה Alt a 1 במינון 0.37 מיקרוגרם, בהשוואה לקבוצת האינבו לאחר 12 חודשים של טיפול. ירידה בתגובתיות העור וירידה ברמות IgE, ביחד עם עליה ברמות IgG4, הודגמו בשתי הקבוצות האקטיביות לעומת קבוצת האינבו. פרופיל בטיחות דומה נמצא בשתי הקבוצות האקטיביות, בהשוואה לקבוצת האינבו. לא דווחו כל תופעות לוואי משמעותיות.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול אימונותרפי עם Alt a 1 הינו יעיל ובטוח בהפחתת הסימפטומים והפחתת הצריכה התרופתית, הנגרמים מנזלת ודלקת עיניים אלרגית. ממצאים אלה נצפו לאחר שנה אחת בלבד של טיפול. הרווח הקליני שנמצא היה קשור לירידה בתגובתיות העור וירידה ברמות IgE ספציפי, יחד עם עליה ברמות IgG4.

מקור: 

Tabar A.I. et al. (2019) The Journal of Allergy and Clinical immunology. 144, 216

נושאים קשורים:  ריגוש,  נזלת אלרגית,  דלקת עיניים אלרגית,  אימונותרפיה,  עובש אלטרנריה,  מחקרים
תגובות