כפיס המוח

הפרעות בחומר הלבן של כפיס המוח (קורפוס קלוסום) וליקוי וקוגניטיבי במחלת פרקינסון

במחקר נמצא שהפרעות מיקרו-סטרוקטורליות בחומר הלבן של כפיס המוח, כפי שנמדד ב-diffusion tensor imaging, עשויות לתרום לליקויים קוגניטיביים במחלת פרקינסון על-ידי הפרעה בהעברת מידע על פני מסלולים תוך-המיספריים וקלוסל-קורטיקליים

17.02.2019, 16:10
תצלום CT של המוח (צילום: אילוסטרציה)

במחקר חדש שנערך ב-University of California, San Francisco וב-Rush University Medical Center בשיקגו, ארה"ב, והתפרסם בכתב העת Neurology, ביקשו החוקרים להעריך מאפיינים מיקרו-סטרוקטורליים של כפיס המוח (קורפוס קלוסום) באמצעות diffusion tensor imagingי(DTI) – שיטה להדמיית מערכות הסיבים העצביים במוח, והקשרים בין מאפיינים אלו לבין הפרעות קוגניטיביות במחלת פרקינסון.

שבעים וחמישה משתתפים עם מחלת פרקינסון ו-24 משתתפים בריאים (healthy control, HC) עברו בדיקות MRI של מבנה המוח, כולל רצפי DTI והערכות קליניות ונוירו-פסיכולוגיות. באמצעות קריטריונים של החברה להפרעות התנועה, המשתתפים עם מחלת פרקינסון סווגו כבעלי קוגניציה רגילה (PD-NC, n = 23), פגיעה קוגניטיבית קלה (PD-MCI, n = 35) או דמנציה (PDD, n = 17). החוקרים ביצעו חישוב של ציוני ה-z של תחומים קוגניטיביים שונים (תשומת לב / זיכרון עבודה, תפקוד ניהולי, שפה, זיכרון, תפקוד ראייתי-מרחבי). ערכי  DTI סקלריים, כולל אנאיזוטרופיה חלקית (fractional anisotropy, FA), דיפוזיות ממוצעת (mean diffusivity, MD), דיפוזיות צירית (axial diffusivity, AD) ודיפוזיות רדיאלית (radial diffusivity ,RD), נקבעו עבור 5 מקטעים של כפיס המוח במישור מיד-סגיטלי, פרוסה בודדת בשיטת פרצלציה שנגזרת מטופוגרפיה. ערכים סקלריים הושוו בין הקבוצות המשתתפות. ניתוחי רגרסיה בוצעו על ציוני z של התחומים הקוגניטיביים השונים ועל ערכי DTI. נתונים סטטיסטיים: משתתפים עם מחלת פרקינסון הראו ערכי AD גבוהים יותר במקטעי כפיס המוח הקדמיים בהשוואה לקבוצת המשתתפים הבריאים.

משתתפים עם PDD היו עם AD, MD, ו-RD מוגברים באופן משמעותי בשני החלקים הקדמיים בהשוואה למשתתפים עם PD-NC, וברוב המקטעים הקדמיים בהשוואה למשתתפים עם PD-MCI. ערכי ה-FA לא נבדלו משמעותית בין משתתפים עם PD ובין המשתתפים הבריאים או בקרב הקבוצות הקוגניטיביות שונות של חולי הפרקינסון. האסוציאציות החזקות ביותר עבור מדדי ה-DTI וביצועים קוגניטיביים התרחשו במקטעים הקדמיים ביותר והאחוריים ביוצר של כפיס המוח, וגם שיקפו את סוגי החסרים הקוגניטיביים הפרונטו-סטריאטליים והקורטיקליים האחוריים, בהתאמה.

החוקרים מסכמים שהפרעות מיקרו-סטרוקטורליות בחומר הלבן של כפיס המוח, כפי שנמדד ב-DTI, עשויות לתרום לליקוי קוגניטיבי במחלת פרקינסון על-ידי הפרעה בהעברת מידע על פני מסלולים תוך-המיספריים וקלוסל-קורטיקליים (callosal-cortical).

מקור:

Ian O. Bledsoe, Glenn T. Stebbins, Doug Merkitch, Jennifer G.Goldman. White matter abnormalities in the corpus callosum with cognitive impairment in Parkinson disease. Neurology Nov. 018, 10.1212/WNL.0000000000006646; DOI:10.1212/WNL.0000000000006646

נושאים קשורים:  כפיס המוח,  corpus callosum,  חומר לבן,  ליקוי קוגניטיבי,  מחקרים
תגובות