• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
טרשת נפוצה

טבליות קלדרבין בשילוב עם אינטרפרון בטא בטרשת נפוצה התקפית פעילה

משלב של קלדרבין ואינטרפרון בטא מפחית שיעור התקפים ופעילות מחלה רדיולוגית לעומת טיפול אינבו במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית החווים התקפים תחת טיפול עם אינטרפרון בטא

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של טבליות קלדרבין במטופלים החווים טרשת נפוצה התקפית פעילה למרות טיפול באינטרפרון בטא. המחקר התקיים בתבנית פאזה 2 במשך 96 שבועות. משתתפי המחקר חולקו באופן ביחס של 2:1 אקראי לקבל אינטרפרון בטא עם טבליות קלדברין במינון 3.5 מ"ג לק"ג או אינטרפרון וטיפול אינבו.

החוקרים מצאו כי תופעות לוואי ותופעות לוואי קשות היו דומות בשתי זרועות המחקר מלבד לימפופניה. 50 מתוך המשתתפים (40.3%) בקבוצת הקלדרבין לעומת 0 משתתפים בקבוצת האינבו דיווחו על לימפופניה כתופעות לוואי. לימפופניה מדרגה 3 או 4 (פחות מ-500 תאים למילימטר מעוקב) נחוותה על ידי 79 מתוך 124 (63.7%) משתתפים בקבוצת הקלדרבין לעומת משתתף אחד בקבוצת האינבו. המטופלים שקיבלו קלדרבין היו עם סיכוי נמוך ב-63% לחוות התקף חוזר מאשר מטופלים שקיבלו אינבו וקלדרבין יחד עם אינטרפרון הפחיתו את רוב מדידות ה-MRI הבוחנות את פעילות המחלה.

מסקנת החוקרים היא כי במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית פעילה למרות טיפול באינטרפרון בטא, טבליות קלדרבין במינון 3.5 מ"ג לק"ג יחד עם אינטרפרון בטא מפחיתים התקפים ופעילות מחלה על פי MRI על פני 96 שבועות לעומת טיפול אינבו עם אינטרפרון בטא. עם זאת, טיפול זה הוביל לעלייה בהיארעות לימפופניה.

מקור: 

Montalban, X. (2018). Neuroimmunology and Neuroinflammation. https://doi.org/10.1212/NXI.0000000000000477

 

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  התקפים,  אינטרפרון,  תופעות לוואי,  לימפופניה,  מחקרים,  קלדריבין
תגובות