עקרות

מוטציה הומוזיגוטית בגן FANCM מובילה לעקרות אצל גברים

החוקרים הצליחו להדגים באמצעות משפחה פקיסטנית את הקשר בין פנוטיפ של עקרות בגברים לבין מוטציה בשני האללים של הגן FANCM

24.01.2019, 11:55
זרע אנושי (אילוסטרציה)
זרע אנושי (אילוסטרציה)

הגנים המקושרים לאנמיה מסוג פנקוני (FA – Fanconi anemia) משחקים תפקיד חשוב בתהליך היווצרות הזרע. אצל עכברים, ידוע כי פגיעה ב-Fancm פוגעת בפוריות הגבר ובשלמות האשכים, אך עדיין לא יודעים האם וריאנטים פתוגניים (PV – pathogenic variants) בגן FANCM יוצרים פגיעה דומה גם אצל בני אדם.

החוקרים אפיינו משפחה פקיסטנית בה ההורים הם בני דודים מדרגה ראשונה שכללה שלושה אחים עקרים, שניים מהם עם ביטוי של תנועתיות זרע מופחתת מאוד (oligoasthenospermia) ואחד עם היעדר זרע (azoospermia).

בעבר נמצא כי PV הומוזיגוטי בגן FANCMי(c.1946_1958del, יp.P648Lfs*16) קשור לעקרות אצל גברים. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם FANCM p.P648Lfs*16 הוא הווריאנט הפתולוגי הגורם לעקרות באותה משפחה.

החוקרים השתמשו בריצוף אקזומים ובריצוף סנגר על מנת לבצע סקירת PV. הרגישות של ICLי(interstrand crosslink) בדנ"א נבדקה ע"י לימפוציטים מאותם נבדקים. בנוסף, החוקרים יצאו מודל בעכברים הנושאים PV כמעט זהה לזה שאצל הנבדקים ( FancmΔC/ΔC) ובהמשך הם ביצעו אנליזה של תהליך היווצרות הזרע.

תוצאות המחקר הראו כי PV מסוג אובדן תפקוד בגן FANCM העלה את הרגישות של ICL בלימפוציטים של מטופלים ואת תאי הגזע של הזרע (spermatogonia) מסוג FancmΔC/ΔC. עכברים בוגרים עם FancmΔC/ΔC  הציגו כשל של תהליך יצירת הזרע עם אובדן של תאי גזע ב-50.2% מהטובולים באשכים ועצירת התבגרות תאי הזרע ב-43.5% מהטובולים. בנוסף, החוקרים לא זיהו כשל במח העצם או התפתחות של סרטן/ גידולים אצל הנבדקים או העכברים.

המסקנות שעלו מתוצאות המחקר הן שהפנוטיפ של המצאות שני אללים פתוגניים בגן FANCM הוא חוסר פוריות אצל זכרים, גם בקרב בני אדם.

מקור: 

Yin, H. et al. (2019) Genetics in Medicine 21.

נושאים קשורים:  עקרות,  היווצרות זרע,  ווריאנטים פתוגנים,  פנוטיפ,  מחקרים
תגובות