• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
ניתוחים בריאטריים

מודל חדש פותח לניבוי ירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה 

במחקר זה פותח מודל המנבא ירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה בעזרת סמנים פשוטים, בכך מסייע בבחירת האופציה הניתוחית המתאימה ביותר עבור כל מטופל

08.01.2019, 18:47
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

נתונים לגבי האחוז הממוצע של ירידה במשקל לרוב עולים לדיון עם מטופל שנמצא לפני ניתוח. זאת על מנת לתאם ציפיות עם המטופל לגבי תוצאות הניתוח. עם זאת, קיים טווח רחב ושונות רבה בין מטופלים בכמות הירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה (Vertical sleeve gastrectomy). מעט מאוד מנתחים ומטופלים מכירים את האפשרות להשתמש במודלים מנבאים, שיכולים לסייע בקבלת ההחלטה על ניתוח. במחקר זה פותח מודל מנבא לניתוח שרוול קיבה, שיכול לעזור למטופלים לפני קבלת ההחלטה המשמעותית הזו בחייהם.

מטרת המודל הינה לתת צפי לירידה במשקל, שנה לאחר ניתוח שרוול קיבה, על ידי שימוש בנתונים טרום ניתוחיים. המחקר בוצע במרפאות פרטיות. נאספו נתונים מ-371 מטופלים שעברו ניתוח שרוול קיבה והתאימו לקריטריונים של מחקר זה. מטופלים אלו נותחו בין אוקטובר 2008 ליוני 2016. בעזרת רגרסיה לא לינארית נבדק המשקל של כל חולה לאחר שנה. בעזרת אנליזה רבת משתנים נמצאו גורמים אשר השפיעו על הירידה במשקל. לסיכום נבנה מודל שיחזה את הירידה במשקל.

תוצאות המחקר הראו כי המשתנים הטרום ניתוחיים אשר השפיעו על הירידה במשקל היו מדד מסת גוף, גיל, לחץ דם גבוהה וסוכרת. סוכרת בשילוב עם לחץ דם גבוה נמצאו כמשפיעים בצורה משמעותית על הירידה במשקל.

מסקנת החוקרים הייתה כי הירידה במשקל של מטופלים לאחר ניתוח שרוול קיבה ניתנת לניבוי בצורה מדויקת בעזרת גורמים טרום ניתוחיים פשוטים. ממצאים אלו צריכים לשמש מטופלים ומנתחים בקבלת ההחלטה האם ניתוח שרוול קיבה הוא הניתוח המתאים ביותר עבור כל מטופל. על ידי שימוש במודל זה רוב המטופלים יכולים להימנע מכישלון ניתוחי על ידי בחירת גישה טיפולית מתאימה ביותר עבורם בנסיבותיהם האישיות.

מקור: 

Cottam S. et al. (2018) Obesity Surgery. 28, 3769.

נושאים קשורים:  ניתוחים בריאטריים,  ניתוח שרוול קיבה,  יתר לחץ דם,  סוכרת,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
09.01.2019, 00:25

"לחץ דם גבוהה"