ריסוק אבנים בגלי הלם

גישה חדשה לטיפול באבנים בשופכן באמצעות ריסוק בגלי הלם

החוקרים בדקו האם טיפול בגלי הלם לריסוק אבנים בשופכן יעיל יותר כאשר הוא מבוצע בתנוחה של שכיבה על הגב בשיטה טראנס-גלוטאלית בהשוואה לשיטה הקונבנציונלית המתבצעת בשכיבה על הבטן

במחקר הנוכחי בוצעה בדקו את התוצאים של טיפול באבנים באמצעות ריסוק בגלי הלם (SWL- shockwave lithotripsy) לטיפול באבנים בחלק הרחוק (דיסטלי) של השופכן, תוך השוואה בין הטיפול הקונבנציונלי שכולל שכיבה על הבטן לבין טיפול בשכיבה על הגב תוך בשימוש בשיטה טראנס-גלוטאלית דרך ה-greater sciatic foramen.

החוקרים ביצעו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, בעל הסמייה בודדת שהתבצע במספר מרכזים בין אוקטובר 2014 ליולי 2015. הקריטריונים להכללה במחקר היו: אבנים אטומות לקרינת רנטגן (radiopaque) בחלק הרחוק של השופכן בקוטר מקסימלי של 0.5-2 ס"מ, על סמך מדידות ב-CT.

במחקר השתתפו 160 מטופלים אשר חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות: קבוצת ה-prone (שכיבה על הבטן) (80 משתתפים, טופלו בשיטה הקונבנציונלית של שכיבה על הבטן) וקבוצת הטראנס-גלוטאל ( 80 משתתפים, טופלו בשכיבה על הגב באמצעות שיטה טרנאס-גלוטאלית). בקבוצה השנייה, גל ההלם הממוקד הועבר דרך ה-greater sciatic foramen, כאשר הראש ממוקם בזווית של 40 מעלות במאונך.

החוקרים הגדירו מטופל כ"נקי מאבנים" כאשר היה פינוי מוחלט של חלקי האבנים שהוערך באמצעות CT שבוצע שבועיים לאחר קבלת הטיפול. בנוסף, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לדווח על שביעות רצונן מהטיפול באמצעות סקלת ליקרט מ-0-5.

היעילות הכוללת במחקר הייתה 66.9%. שיעור ה"נקיים מאבנים" היה גבוה באופן מובהק בקבוצה שעברה טיפול טראנס-גלוטאלי (72.6%) בהשוואה לקבוצה שקיבלה את הטיפול הקונבנציונלי (54.7%, יחס הסיכויים: 2.143, רווח בר סמך 95%: 1.010-5.761, P=0.023). בשתי הקבוצות לא נצפו תופעות לוואי חמורות בעקבות הטיפולים. ציון שביעות הרצון בקבוצה שקיבלה טיפול טראנס-גלוטאלי היה 4.21 ± 0.81, ו-83.6% מהמטופלים דיווחו כי אם יהיה צורך, הם יהיו מוכנים לעבור את הטיפול הזה שוב.

מסקנות המחקר הראו ש-SWL בשיטה הטראנס-גלוטאלית במנח של שכיבה על הגב והעברת הגלים דרך ה-greater sciatic foramen יותר יעילה בהשוואה לשיטה הקונבנציונלית המבוצעת במנח של שכיבה על הבטן. בנוסף, השיטה הזו נמצאה בטוחה והובילה לשביעות רצון גבוהה מצד המטופלים.

מקור: 

Choo, M.S. et al. (2018) World Journal of Urology 36, 8.

נושאים קשורים:  ריסוק אבנים בגלי הלם,  תנוחת המטופל,  שכיבה על הבטן,  שכיבה על הגב,  אבני שופכן,  תוצאי טיפול,  מחקרים
תגובות