• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

יו"ר הר"י: הפגיעה במענקי הפריפריה למתמחים היא פגיעה בעתיד הרפואה"

בדיון בכנסת על ביטול המענקים למתמחים בפריפריה, הפנה יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אצבע מאשימה למשרד האוצר והדגיש: "חייבים לפעול בנחישות ולא לתת למהלך הזה לקרות"

משמאל, ד"ר אורן זוסמן ז"ל. צילום: תומר נויברג פלאש 90

יותר מ-20 חברי כנסת קראו היום (ג') למנוע פגיעה במענקים שהובטחו למתמחי רפואה בבתי החולים שבפריפריה, מאחר שמהלך כזה יביא לפגיעה בעתיד מערכת הבריאות בישראל.

הנושא עלה לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ביוזמת הח"כים עליזה לביא, אורלי לוי אבקסיס, טלב אבו ערר, יצחק וקנין ואיילת נחמיאס ורבין, לאחר שנודע כי מאות מתמחים שהחלו את ההתמחות שלהם השנה גילו לפתע כי אינם זכאים למענקים מהמדינה על ביצוע ההתמחות בפריפריה.

בדיון אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי, לראשונה בהופעתו בוועדה מאז נכנס לתפקידו כיו"ר הר"י: "המתמחים הם העתיד של הרפואה בישראל. פגיעה בהם תהיה פגיעה חמורה במערכת הבריאות. כבר היום שורר מחסור במתמחים בפריפריה. המתמחים עושים מספר רב של תורנויות. הם רוצים לעזוב באופן טבעי. נוצר מעגל סגור של בריחה מהפריפריה. משרד האוצר שינה לפתע את כללי המשחק בנושא הזה. חייבים לפעול בנחישות ולא לתת למהלך הזה של האוצר לקרות".

בדיון הוסבר כי המענקים, שמטרתם לעודד מתמחים ברפואה לעבור לעבוד בפריפריה ניתנים החל מ-2011 בתכנית שהיתה אמורה במקור להימשך עד 2019. אולם נציגת משרד האוצר שהופיעה לדיון אמרה כי תקציב התכנית מוצה עוד ב-2014. מאז, בכל שנה, מתנהל מאבק על המשך תקצוב המענקים. השנה, בתום מו"מ, נקבע כי ההסכם החדש יחול רק על מתמחים שהחלו בהתמחות מספטמבר 2018 - מה שהותיר, על פי אומדן משרד הבריאות, כ-300 מתמחים שהחלו את ההתמחות שלהם בין ינואר לאוגוסט 2018 ללא זכאות למענק.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ בן ארי דיווחה כי יותר מ-1,800 רופאים צעירים עברו להתמחות ולעבוד בפריפריה מאז 2011 בעקבות תכנית המענקים. "המדינה החליטה ובצדק שחשוב לה לחזק את הרפואה בפריפריה. לכן, לא ברור לי למה בכלל הגענו למצב הזה היום". היא הזהירה את האוצר כי השינוי שחל יש בו עילה לעתירה לבג"ץ נגד המשרד.

ח"כ לביא אמרה בדיון: "חשוב מאוד לחזק את הפריפריה בכלל ואת הרפואה בפריפריה בפרט. מעבר הרופאים המתמחים ממרכז הארץ לפריפריה אפשר לפתוח מחלקות בבתי החולים בצפון הארץ וגם בדרומה, ולשפר את השירותים הרפואיים הניתנים באזורי הפריפריה.  ההחלטה האחרונה יוצרת משבר אמון חמור בין המתמחים לבין המדינה. מי ירצה עתה להעתיק את מקום מגוריו כשהוא יודע שבכל רגע נתון המדינה יכולה לחזור בה ולהפסיק את התמריצים שהובטחו?".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "אני מכירה היטב ואף באופן אישי את הפערים בתחום הרפואה בין הפריפריה למרכז. הם מגובים בנתונים רשמיים, במחקרים ובסקרים. מנקודת מבטם של המתמחים, זה פשוט לא רציונלי כיום לעבור ממרכז הארץ כדי לחיות, לעבוד ולהתמחות בפריפריה - בטח אם יש לך עתיד מסודר במרכז. בשנים הראשונות הוקצו למענקים הללו 75 מיליון שקל מדי שנה. היום אנחנו עומדים על 30 מיליון לשנה ושליש. זה כבר מדרון חלקלק".

נושאים קשורים:  מענקים למתמחים,  בתי החולים בפריפריה,  חדשות,  מתמחים,  פרופ' ציון חגי
תגובות