שחפת עמידה לטיפול

איך מטפלים במקרים של שחפת עמידה ומה התוצאים של הטיפול?

החוקרים בדקו את הגישות הטיפוליות הנהוגות לטיפול בשחפת עמידה ב-16 מדינות שונות באירופה ובדקו את התוצאים על פי ההגדרות של ארגון הבריאות העולמי ועל פי הגדרות מפושטות יותר

18.10.2018, 12:14
תרבית חיידק השחפת - מיקובקטריום טוברקולוזיס
תרבית חיידק השחפת - מיקובקטריום טוברקולוזיס

שחפת עמידה למספר תרופות (MDR-TB - Multidrug-resistant tuberculosis) מהווה נטל משמעותי על בריאות הציבור באירופה. שיעורי הצלחת הטיפול המדווחים במקרים הללו עומדים על 50% ופחות, ושיעור הריפוי נמוכים עוד יותר.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתעד את אופן הטיפול והתוצאים שלו בקרב מטופלים עם MDR-TB באירופה. החוקרים ביצעו מחקר עוקבה פרוספקטיבי, בו הם ניתחו את הטיפול והתוצאים שלו בצורה מרובדת על פי היארעות של MDR-TB באירופה. התוצאים של הטיפול הושוו להגדרות של ה-WHOי(World Health Organization) ולהגדרות מפושטות יותר שניתנו ע"י TBNETי(Tuberculosis Network European Trialsgroup).

החוקרים גייסו 380 מטופלים שאובחנו ב-MDR-TB והיו במעקב בשנים 2010-2014 בשש עשרה מדינות שונות באירופה. בהשוואה למטופלים המתגוררים במדינות עם היארעות נמוכה, מטופלים המתגוררים במדינות עם היארעות גבוהה קיבלו לעיתים קרובות יותר את משטר הטיפול הסטנדרטי (83.2% בהשוואה ל-9.9%), קיבלו את הטיפול באיחור (חציון של 111 ימים בהשוואה ל-28 ימים), פיתחו יותר עמידויות לתרופות נוספות (23% בהשוואה ל-5.8%) והתמותה הייתה גבוה יותר (9.4% בהשוואה ל-1.9%). מתוך כל מי שטופל עם התרופה pyrazinamide, רק 20.1% נמצאו רגישים לתרופה.

על סמך ההגדרות של ה-WHO, תדירות הריפוי (38.7% בהשוואה ל-9.7%) הייתה גבוה יותר במדינות עם ההיארעות הגבוהה. ההגדרות המפושטות יותר, שכללו מעקב של שנה אחת לאחר סיום הטיפול, הראו תדירות דומה של ריפוי - ללא חזרה בין כל המדינות, כאשר במדינות עם היארעות נמוכה ההיארעות הייתה 58.3%, במדינות עם היארעות בינונית 55.8% ובמדינות עם היארעות גבוהה 57.1%, אך תדירות הכישלון הגבוהה ביותר נצפתה במדינות עם ההיארעות הגבוהה (24.1% בהשוואה ל-14.6%).

החוקרים הסיקו כי טיפול סטנדרטי ב-MDR-TB מוביל לתדירות גבוהה יותר של כישלון טיפולי בהשוואה לטיפולים המותאמים אישית. לסיכום, הריפוי לאחר MDR-TB גבוה יותר ממה שנצפה בעבר וההגדרות של ה-WHO לא משקפות את המגמה החדשה.

מקור: 

Gunther, G. et al. (2018) AJRCCM 198, 3.

נושאים קשורים:  שחפת עמידה לטיפול,  הגדרת תוצאים,  היארעות,  ארגון הבריאות העולמי,  מחקרים
תגובות