אבנים

אורתרוסקופיה או ליטוטריפסיית גלי-הדף עבור אבנים בשופכן העליון - מהי השיטה העדיפה?

החוקרים ביצעו סקירת שיטתית ומצאו כי למרות שאורתרוסקופיה יעילה יותר לטיפול באבנים בשופכן העליון היא כרוכה בשיעור סיבוכים גדול יותר ושהות ארוכה יותר בבית החולים

07.01.2018, 10:24
מערכת השתן האנושית (אילוסטרציה)
מערכת השתן האנושית (אילוסטרציה)

ליטוטריפסיית גלי-הדף חוץ-גופית (SWL) ואורתרוסקופיה (URS) עם וללא ליטוטריפסיה פנים-גופית מהוות את שני הטיפולים הנפוצים ביותר עבור אבנים בשופכנים העליונים. עם התקדמות הטכנולוגיה, לא ברור איזה מהטיפולים הינו יעיל ו/או בטוח יותר.

מטרת מחקר זה הייתה לבצע סקירה שיטתית של הספרות עבור יתרונות וסיכונים של SWL ו-URS לניהול של אבנים בשופכנים העליונים. מאגרי המידע שנסרקו כללו את Medline,יEmbase ו-Cochrane Library בין ינואר 2000 לנובמבר 2014. כלל המחקרים האקראיים המבוקרים (RCT), המחקרים הקווזי-אקראיים מבוקרים והמחקרים הלא אקראיים שהשוו כל סוג של SWL ו-URS נסקרו. תוצא היעילות העיקרי היה שיעור חולים ללא אבנים (SFR) ותוצא הבטיחות העיקרי שנבדק היה סיבוכים. תוצאים משניים כללו שיעור טיפולים חוזרים וצורך בפעולות שניוניות ו/או נלוות. בוצע שימוש בכלי Cochrane לזיהוי הטיות על מנת להעריך את המחקרים האקראיים המבוקרים וגרסה מורחבת יושמה על מנת להעריך מחקרים לא אקראיים.

החוקרים סקרו 5,380 תקצירים ו-387 מאמרים מלאים. 47 עבודות עמדו בקריטריוני ההכללה בסקירה: 19 (39.6%) היו מחקרים אקראיים ומבוקרים. לא נמצאו מחקרים העוסקים בילדים שעמדו בקריטריוני ההכללה. URS ו-SWL הושוו ב-22 מחקרים (4 מחקרי RCT,י1 קווזי-אקראי מבוקר ו-17 לא אקראיים). ביצוע מטה אנליזה לא היה אפשרי לאור ההטרוגניות של המידע. עבור תוצא היעילות העיקרי (SFR) נמצא כי URS עדיפה בתשעה מתוך 22 המחקרים. שיעורי טיפול חוזר היו גבוהים יותר עבור SWL לעומת URS בכל המחקרים פרט לאחד. שהות ארוכה יותר בבית חולים ושיעור גבוה יותר של פעולות נלוות (בעיקר החדרה של סטנט JJ) נמצאו לאחר ביצוע URS.

סיבוכים דווחו ב-11 מתוך 22 מחקרים. בשמונה מחקרים, ניתן היה לדווח דירוג Clavien-Dindo. שיעור סיבוכים גבוה יותר על פני כלל הדירוגים נצפה עבור URS לעומת SWL. במחקרים שעסקו בהשוואה תוך-טיפולית של SWL או URS,י25 מחקרים ענו על קריטריוני ההכללה אך התוצאים שנמדדו והמידע שנאסף היו בעלי הטרוגניות רבה מאוד.

מסקנת החוקרים היא כי URS מביא ל-SFR גבוה באופן משמעותי מאשר SWL עד לארבעה שבועות לאחר הטיפול אך ההבדל לא נמצא כמובהק לאחר שלושה חודשים במחקרים שהוכללו בסקירה. URS נמצא כקשורה בפחות טיפולים חוזרים ופעולות שניוניות אך בצורך גדול יותר בפעולות נלוות, שיעור סיבוכים גדול יותר ושהות ארוכה יותר בבית החולים.

מקור: 

Drake, T. et al. (2017) European Urology. 72(5), 772

נושאים קשורים:  אבנים,  שופכן,  ריסוק חוץ גופי,  אורתרוסקופיה,  מחקרים
תגובות