טסטוסטרון

טסטוסטרון מעלה את כוח השריר ומשפר פעילות גופנית בגברים היפוגונדליים

מחקר זה מצא כי טיפול של שלוש שנים עם טסטוסטרון מגביר מסת גוף רזה, כוח ועוצמת שריר גם בהיעדר פעילות גופנית

פעילות גופנית (צילום: אילוסטרציה)

עד כה הממצאים לגבי השפעתו של טסטוסטרון על כוח שריר ופעילות גופנית בגברים מבוגרים לא היו עקביים. השפעתו של טסטוסטרון על עוצמת השריר והתעייפותו לא נבדקה נכון להיום.

מחקר זה (מחקר ה-TEAAM) בחן את ההשפעה של מתן טסטוסטרון במשך שלוש שנים בגברים מבוגרים על כוח שריר, עוצמת השריר והתעייפותו ופעילות גופנית.

המחקר בוצע בתבנית כפולת סמיות, אקראית עם קבוצת ביקורת בגברים בריאים בני שישים או יותר עם רמות טסטוסטרון כולל של 100-400 ננוגרם/ד"ל או רמות טסטוסטרון חופשי הנמוכות מ-50 פיקוגרם/מ"ל. המשתתפים חולקו בצורה אקראית לקבל 7.5 גרם של טסטוסטרון 1% או ג'ל פלצבו יומי במשך שלוש שנים.

התוצאים העיקריים שנבדקו כללו כוח עליה במדרגות עם וללא עומס, עוצמת שריר, כוח והתעייפות בתרגילי לחיצת רגליים ולחיצת חזה ומסת גוף רזה בתחילת המחקר ובחודשים 6, 18 ו-36.

נתוני הבסיס של משתתפי שתי הקבוצות היו דומים. מתן טסטוסטרון במשך שלוש שנים נמצא כקשור עם עלייה מובהקת סטטיסטית ביכולת עליה במדרגות ללא ועם עומס לעומת קבוצות הפלצבו (הבדל ממוצע בין הקבוצות, 10.7W; רווח בר-סמך 95%, -4.0-25.5; p=0.026; 22.4W; 4.6-40.3; p=0.027, בהתאמה). שינויים בכוח לחיצת חזה (הבדל ממוצע בין הקבוצות, 16.3N; רווח בר-סמך 95%, 5.5-27.1; p<0.001), עוצמת לחיצת חזה (הבדל ממוצע בין הקבוצות, 22.5W; רווח בר-סמך 95%, 7.5-37.5; p<0.001) ועוצמת לחיצת רגליים היו גדולים באופן מובהק סטטיסטית בגברים שקיבלו טסטוסטרון לעומת גברים שקיבלו טיפול בפלצבו. מסת גוף רזה עלתה יותר באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת הטיפול.

לעומת פלצבו, טיפול בתחליפי טסטוסטרון במשך שלוש שנים בגברים מבוגרים נמצא כקשור בשיפור מתון אך מובהק סטטיסטית בכוח עלייה במדרגות, מסת שריר ועוצמה ללא תלות באימון גופני. גברים בקבוצת הביקורת הדגימו ירידה במסת גוף רזה, כוח ועוצמת שריר. ממצאים אלו מצביעים שטיפול ארוך טווח בטסטוסטרון לא רק מונע אלא אף משפר את תפקוד השריר תלוי הגיל.

מקור: 

Storer, T.W. et al.  (2017) Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 102(2), 583.

נושאים קשורים:  טסטוסטרון,  שריר,  פעילות גופנית,  מחקרים
תגובות

באותו עניין, האם נמצאה תחת הטיפול הטסטוסטרון גם עליה ב-psa או בממאירות הערמונית?
מה התועלת במסה ובכוח השרירים לעומת סיכון מוגבר לקרצינומה של הערמונית.