חדשות

מערכת שליטה ותצוגה חדשה בחדר הניתוח לניתוחי ראש צוואר ב"רמב"ם"

פרופ' רפי ביאר: "המערכת המתקדמת מאפשרת דיוק רב יותר, שליטה בפרמטרים רבים ומגבירה את בטיחות המנותח במיוחד בניתוחים מורכבים ומסובכים"

חדר ניתוח לניתוחי ראש-צוואר ב"רמב"ם" (צילום: "רמב"ם")

במרכז הרפואי "רמב"ם" שבחיפה נחנכה מערכת שליטה חדשנית עבור חדר הניתוח שבו מבצעים ניתוחי ראש-צוואר. המערכת כוללת צגים רחבים הפרושים בחצי מעגל מעל מיטת המנותח, כך שחלק מאנשי הצוות יכול לצפות בצג אחד לקבלת התמונה מההליך הניתוחי והאחרים יתרכזו בצג מקביל. צגים נוספים מציגים נתוני הדמיה ומדדים בזמן אמת של המנותח.

המערכת מאפשרת התאמה אישית לצוות המנתח ולמטופל, על פי סוג הפעולה שיעבור

לדברי בית החולים, המערכת מזכירה חדר שליטה ובקרה מעולם ההיי-טק והיא נבנתה על פי הזמנה מיוחדת, כשהיא מותאמת לצרכי חדר ניתוח ייעודי לניתוחי ראש-צוואר. בית החולים הוסיף, כי היא מאפשרת התאמה אישית לצוות המנתח ולמטופל, על פי סוג הפעולה שיעבור.

פרופ’ גיל זיו, מנהל מחלקת א.א.ג. וניתוחי ראש-צוואר ב"רמב"ם" מסר, כי ליבת חדר הניתוח היא "מערכת קוקפיט ממוחשבת". היא תוכננה על פי ידע שנרכש מחברות תעופה. המערכת מאפשרת הצגת כל הנתונים על החולה, ניטור, שיפור בטיחות החולה וקיצור ההליך הכירורגי. המערכת מוזנת מראש בתכנית ההליך הכירורגי ובכל הפרמטרים האחרים לשם ביצוע הניתוח הספציפי והיא גם מקליטה ומתעדת את הפעולה לשם תחקיר בקרה לאחר מכן.

המערכת תוכננה בידי צוות משולב של המרכז למחלות הראש והצוואר, מחלקת אא"ג ניתוחי ראש צוואר, מחלקת ההנדסה, מחלקת הנדסה ביו-רפואית ומחלקת המחשבים ברמב"ם.

ד"ר זיו ציין, כי גידולי ראש וצוואר נפוצים בילדים ובמבוגרים ומהווים אתגר אבחנתי וטיפולי, בעיקר ניתוחי. עקב מורכבות האזור האנטומי יש עשרות שיטות ניתוחיות שונות לכריתת הגידולים. חלקם מצריכים ביצוע חתכים וחלקם מבוצע בשיטות זעיר-פולשניות. בשיטות החדשניות מוחדרים דרך נחירי האף, הפה או הצוואר מצלמות זעירות, זרועות רובוטיות ומכשירים מיניאטוריים המאפשרים ביצוע הניתוח, תוך ניווט והכוונה מונחית הדמיה בזמן אמת.

פרופ’ רפי ביאר, מנהל "רמב"ם", אמר כי בית החולים "פועל נמרצות לקידום החדשנות לטובת החולים. חדרי ניתוח ממוחשבים הם בין הדוגמאות הבולטות. המערכת המתקדמת מאפשרת דיוק רב יותר, שליטה בפרמטרים רבים ומגבירה את בטיחות המנותח במיוחד בניתוחים מורכבים ומסובכים".

נושאים קשורים:  חדשות,  חדשנות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  מערכת שליטה,  פרופ' רפי ביאר,  פרופ' זיו גיל
תגובות