בוטרנס

בופרנורפין - אופיואיד אטרקטיבי עם פוטנציאל לא ממומש לטיפול בכאב ממושך

בופרנורפין (Bupernorphine) הוא בעל פרופיל בטיחות ויעילות מועדף בהשוואה לאופיואידים שונים המשווקים היום; מחקרים שונים מצאו, כי הוא מוביל להקלה משמעותית בעוצמת הכאב בקרב מרבית המטופלים והינו בטוח לשימוש בקרב קשישים וחולים הסובלים מאי ספיקת כליות

כאב בקרב קשישים (צילום: אילוסטרציה)

עדויות מצטברות ממחקרים קליניים ומסקנות של פאנל מומחים מצביעות על פרופיל בטיחות ויעילות מועדף מבחינת בטיחות ויעילות של בופרנורפין, בהשוואה לאופיואידים המשווקים כיום. הרצפטור הפרמקולוגי והפרופיל הפרמקוקינטי של בופרנורפין הינו מורכב, אבל ייחודו תורם לבטיחות והיעילות שלו. תכשירים למתן עורי (Transdermal) של בופרנורפין היו בעבר דרך המתן המועדפת לניהול של כאב, אבל אפשרויות מתן חדשות נמצאות כיום במחקר, לטיפול הן בתלות באופיואידים והן בכאב כרוני.

בופרנורפין הינו אגוניסט חלקי של רצפטור μ. סקירה של מחקרים קליניים מצאה, כי בופרנורפין היה יעיל ב-25 מתוך 26 מחקרים. בניגוד לדאגות קודמות, לא נצפה אפקט תקרה על שיכוך כאב, ולא אנטגוניזם בשילוב עם אגוניסטים טהורים לרצפטור μ, בתוך הטווח הטיפולי בבני אדם. העובדה היא, שבניסיון הקליני אין עקומת פעמון של מינון-תגובה ואין מישור (Plateau) בעקומת המינון-תגובה.

בופרנורפין נחקר בהקשר לשליטה על כאב ממאיר ולא ממאיר בקרב אוכלוסייה גדולה של מטופלים. דיווחים מצביעים על שיפור משמעותי בכאב, מ-66 מ"מ ל-16 מ"מ בסולם ויזואלי שנע בין 0-100 מ"מ, במהלך שבועיים של טיפול. במחקרים נמצאה הקלה טובה עד טובה מאוד בכאב בקרב 85% מהמטופלים.

מחקרים רבים שכללו אוכלוסייה מבוגרת (65 ומעלה) מצאו, כי הפרופיל הפרמקוקינטי, היעילות או תופעות הלוואי של בופרנורפין לא השתנו עם הגיל. קשישים רבים נוטים לסבול מתחלואה כרונית כמו דלקות פרקים, סוכרת, תחלואה קרדיווסקולרית או סרטן. עבור כל האופיואידים, מלבד בופרנורפין, זמן מחצית החיים של התרופה והמטבוליטים שלה גדלים עם הגיל ועם ירידה בתפקוד הכלייתי. באוכלוסייה קשישה הלוקחת תרופות רבות, אינטראקציות בין תרופתיות הינן נפוצות, בעיקר דרך השפעה על אנזימי Cyp. בופרנורפין והמטבוליט שלו מוצמד במהירות, כך שתרופות המשפיעות על Cyp3A4 לא משפיעות בצורה משמעותית על הפרופיל הפרמקוקינטי של בופרנורפין.

בופרנורפין מפורק ברובו על ידי המרה במסלול לא כלייתי. הרמות של בופרנורפין והמטבוליטים שלו, כמו גם דירוג כאב, לא השתנו בקרב מטופלים הנמצאים על טיפול דיאליזה. בנוסף, התרופה נחשבת בטוחה יחסית עבור מטופלים עם אי ספיקה כבדית.

השגת שיכוך כאב ארוך טווח דורש רמות מספקות של אופיואיד בפלזמה לתקופות ארוכות. מתן דרך העור לשחרור איטי מספקת מספר יתרונות. בופרנורפין במתן דרך העור משווק בארץ כבוטרנס, Butransי(5, 10 ו-20 μg/h ובקרוב במינון חדש - 15 μg/h) והינו יעיל בשליטה על כאב. בופרנורפין במתן דרך העור הפחית עוצמת כאב באופן נרחב (הבדל ממוצע של 16.2 בסולם ויזואלי) בהשוואה למורפין, עם פחות תופעות לוואי (בחילה, עצירות והקאות) והפרעת גמילה, בהשוואה למורפין.

מקור:
Khanna, I.K. and Pillarisetti, S., 2014. Buprenorphine-an attractivee opioid with underutilized potential in treatment of chronic pain. Journal of pain research, 8, pp.859-870.

נושאים קשורים:  בוטרנס,  Bupernorphine,  מורפין,  כאב,  ממאירות,  Butransי,  אופיואידים,  מחקרים
תגובות