ניתוח

הוספת fusion לניתוח דה-קומפרסייה לא מועילה בהיצרות שדרתית מותנית

מעקב בן 5 שנים לא מצא שיפור ב-Oswerstry Disability Index, במרחק הליכה ב-6 דקות או בסיכון לניתוח חוזר, אך מצא אשפוז ממושך יותר

24.04.2016, 07:43
ניתוח בבית חולים בישראל (צילום: אילוסטרציה)

לאור היעדר תיקוף מחקרי לתועלת מהוספת ניתוח איחוי (fusion) לניתוח הפחתת-לחץ (decompression) בחולי היצרות שדרתית מותנית (lumbar spinal stenosis) עם או ללא החלקת חוליה ניוונית (degenerative spondylolisthesis) ביקש ניסוי, שהתפרסם לאחרונה באתר כתב העת NEJM, לבחון את הסוגיה.

בניסוי הוגרלו 247 חולי היצרות שדרתית מותנית ב-1-2 חוליות סמוכות עם (135 מטופלים) או ללא (112 מטופלים) החלקת חוליה ניוונית, בגיל 50-80 שנים, לעבור (קבוצת האיחוי) או לא לעבור (קבוצת הביקורת) ניתוח איחוי (fusion) כתוספת לניתוח הפחתת לחץ (decompression). ההגרלה רובדה לפי נוכחות החלקת חוליה.

בניתוח סטטיסטי לפי פרוטוקול המחקר (בניכוי 14 מטופלים שלא קיבלו את הטיפול שהוגרלו אליו ו-5 שאבדו ממעקב), הוספת ניתוח האיחוי לא השיגה הבדל מובהק בנקודת הסיום העיקרית, ציון מפתח נכות אוסווסטרי (Oswestry Disability Indexי [ODI], טווח: 0 [נכות קלה יותר] עד 100 [נכות חמורה יותר]) בתום שנתיים לאחר הניתוח (27 נקודות בקבוצת האיחוי לעומת 24 נקודות בקבוצת הביקורת, P=0.24).

גם במבחן הליכה ב-6 דקות לא השיג ניתוח האיחוי יתרון מובהק (397 לעומת 405 מטרים, בהתאמה, P=0.72). פילוח לפי נוכחות החלקת חוליה לא שינה את התוצאות.

גם בתום 5 שנות מעקב לא נמצא הבדל מובהק בתוצאות הקליניות בין הקבוצות בהשוואת המטופלים שהשלימו את המעקב ושעמדו בקריטריוני ההכללה.

בהתייחס לעלויות, ניתוח איחוי לווה בהארכה מובהקת של משך האשפוז ממוצע (7.4 ימים לעומת 4.1 ימים, P<0.001), משך הניתוח וכמות הדימום והגדלת העלויות הכספיות הניתוחיות.

במעקב בן 6.5 שנים נדרש ניתוח עמוד שדרה נוסף ב-22% ממשתתפי קבוצת האיחוי לעומת ב-21% ממשתתפי קבוצת הביקורת.

את הממצאים מסכמים החוקרים בקביעה הנחרצת, כי בקרב חולי lumbar spinal stenosis עם או ללא degenerative spondylolisthesis נלווה, הוספת ניתוח איחוי לניתוח הפחתת-לחץ לא שיפרה את התוצאות הקליניות לאחר שנתיים או חמש שנים, בהשוואה לניתוח דה-קומפרסיה לבדו.

מקור:
Försth, P. et al. A Randomized, Controlled Trial of Fusion Surgery for Lumbar Spinal Stenosis. N. Engl. J. Med. 374, 1413–1423 (2016).

נושאים קשורים:  ניתוח,  היצרות שדרתית מותנית,  fusion,  ניתוח איחוי,  spinal stenosis,  החלקת חוליה ניוונית,  מחקרים
תגובות