חדשות

טיפול חדש וניסיוני בסרטן הערמונית אושר לשימוש בישראל על ידי משרד הבריאות

הטיפול מבוסס על מחקרים של חוקרים ממכון ויצמן, וכולל שימוש בחומר מיוחד ובסיב אופטי כדי להעלים גידולים סרטניים בבלוטת הערמונית

צילום מיקרוסקופי של סרטן הערמונית (צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של סרטן הערמונית (צילום: ויקיפדיה)

משרד הבריאות אישר טיפול ניסיוני ב-50 חולים עם סרטן הערמונית על-פי שיטה שפותחה על ידי שני מדענים ממכון ויצמן; כך מדווח היום (א') "ידיעות אחרונות".

בדיווח נמסר, כי ניסוי קליני בקרב כ-400 גברים ב-11 מדינות באירופה באותה השיטה רשם הצלחה, ללא תופעות לוואי, לאחר שנתיים של מעקב אחר המטופלים. לפי הדיווח, בשבוע שעבר נעשה טיפול ראשון בשיטה על ידי פרופ’ ג'ק בניאל מהמרכז הרפואי רמת אביב.

השיטה החדישה מאפשרת להימנע מניתוח וטיפולי הקרנה. היא גורמת להשמדה נקודתית של הגידול הסרטני, מבלי לפגוע באונות ובשליטה על מתן שתן. הטיפול מתבצע באינפוזיה לווריד במשך 10 דקות של חומר בשם טוקד, שעל פי הדיווח איננו רעיל לרקמות בריאות.

מיד לאחר קבלת העירוי התוך ורידי מתבצעת חשיפה מבוקרת במשך 22 דקות של הרקמה הנגועה לאור באמצעות סיב אופטי זעיר המוחדר לגוף החולה. הארת אזור הגידול מעוררת תגובת שרשרת עד להשמדת הגידול כולו, מבלי שיפגעו צינור השתן או עצבים השולטים באונות. ההליך הרפואי נמשך כשעה ומחצה. החומר התרופתי יוצא ממחזור הדם בתוך כ-4 שעות.

השיטה פותחה על בסיס מחקר שביצעו פרופ’ אביגדור שרץ ופרופ’ יורם סלומון, תוך שילוב עקרונות פוטוסינתזה. בדיווח נמסר, כי עורכי ניסוי במקסיקו בשיטה הזאת דיווחו שאצל כ-80% מהמטופלים לא נראו הגידולים בערמונית שנה לאחר מכן ולא היו בעיות בשליטה על נתינת שתן או אונות.

פרופ’ בניאל אמר, כי במרכז הסרטן בניו-יורק החלו לבצע טיפול זה גם כניסוי בחולי סרטן כבד. הטיפול פתח בחברת הביוטכנולוגיה הישראלית Steba.

נושאים קשורים:  חדשות,  ערמונית,  סרטן ערמונית,  חברת Steba,  מכון ויצמן למדע,  אין אונות
תגובות