חדשות

סדרת ניתוחים אורולוגיים בילדים בסיוע הרובוט "דה-וינצ'י" התקיימה ב"שערי צדק"

בית החולים הירושלמי הודיע, כי בשבוע שעבר ביצע ארבעה ניתוחים בילדים ובתינוקות בעזרת הרובוט; לדברי בית החולים, הגרסא שרכש של הרובוט היא המתקדמת והחדשה ביותר

ניתוח בעזרת הרובוט "דה-וינצ'י" ב"שערי צדק" (צילום: "שערי צדק")

המרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים הודיע, כי ארבעה ניתוחים בילדים בוצעו בשבוע שעבר באמצעות המערכת הרובוטית "דה-וינצ'י". לדברי בית החולים, שלושה ניתוחים טיפלו בהיצרות במוצא אגן הכליה והניתוח הרביעי היה השקת שופכן בשל ריפלוקס כלייתי.

פרופ’ בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה לאורולוגיה פדיאטרית בבית החולים, מסר כי "המערכת החדשה מקנה דיוק רב יותר בניתוח, דבר המאפשר הצלחה מרבית, בעיקר כאשר מדובר בילדים".

פרופ' בוריס צ'רטין: "זמן ההחלמה מניתוח רובוטי הוא קטן משמעותית בהשוואה לניתוח פתוח ואפילו לעומת ניתוח לפרוסקופי רגיל"

הרובוט "דה וינצ'י" משמש לביצוע פעולות לפרוסקופיות - ניתוחים זעיר- פולשניים שבמהלכם מוחדרת מצלמה זעירה המשדרת למסך ווידיאו באמצעות סיבים אופטיים. לרובוט ארבע זרועות, ועל ידי כך זמן התגובה לתנועת הרופא מתקצר משמעותית וטווח התנועה לקבלת דיוק מרבי גדל. למערכת ארבע גרסאות ובית החולים מסר, כי המכשיר שנרכש על ידו הוא החדש והמתקדם יותר.

עוד מסר "שערי צדק", כי ניתוח היצרות במוצא של אגן הכליה (Pyeloplasty) באמצעות רובוט דה-וינצ'י בתינוק בן 11 חודשים היה הראשון שבוצע עד כה בישראל בפעוט בגיל זה. התינוק שוחרר לביתו לאחר פחות מ-48 שעות במצב טוב. עוד נמסר, כי גם ניתוחים להשקת שופכן בשל ריפלוקס כלייתי לא בוצעו עד כה בעזרת רובוט.

ריפלוקס הוא מצב שבו השתן חוזר משלפוחית השתן אל הכליה. במהלך הניתוח משחזרים את המבנה התקין של השופכן בפתח שלפוחית השתן. הטיפול הנפוץ לטיפול בריפלוקס כלייתי כרוך בפתיחת השלפוחית והשארת צנתר (קטטר) במשך כמה ימים, דבר שעלול לגרום לכאבים ואי נוחות לאחר הניתוח.

לדברי בית החולים, הניתוח הרובוטי מאפשר ביצוע הפעולה ללא פתיחת השלפוחית עם קטטר למשך 24 שעות בלבד ובמקרים מסוימים גם ללא צורך בהשארת הקטטר. המנותח הראשון היה ילד בן 6 ששוחרר לביתו במצב טוב לאחר 24 שעות בלבד.

הפרוצדורות ב"שערי צדק" נעשו בהשתתפות ד"ר פאול נו, מנהל תכנית הניתוחים הרובוטיים והניתוחים הזעיר-פולשניים בבית חולים לילדים בסינסנטי שבארה"ב, שהגיע לארץ במיוחד לשם כך, יחד עם צוות המחלקה לאורולוגיה ילדים בבית החולים, בראשות פרופ’ צ'רטין ופרופ’ עופר שנפלד, מנהל המחלקה לאורולוגיה.

"הטיפול בבעיות אורולוגיות בילדים קטנים נעשה עד כה באמצעות ניתוחים פתוחים המותירים צלקות, או בשיטות אנדוסקופיות שלעתים קשות לביצוע ואף נכשלות בילדים קטנים", הדגיש עוד פרופ’ צ'רטין. "כמו כן, זמן ההחלמה מהניתוח והצורך בשהייה לאחר ניתוח רובוטי הוא קטן משמעותית בהשוואה לניתוח פתוח ואפילו לעומת ניתוח לפרוסקופי רגיל".

לדבריו, "שימוש ברובוט מאפשר ניתוחים מורכבים בילדים בכל הגילאים. ניתוחים רובוטיים נעשים בארץ מכבר באינדיקציות שונות - בעיקר כשמדובר בסרטן הערמונית ובאחרונה גם בסרטן של שלפוחית השתן ולצורך כריתה רדיקלית של הערמונית ושלפוחית השתן. לעומת זאת, עד כה נעשו בישראל מעט מאוד ניתוחים רובוטיים בילדים. הרובוט החדש מאפשר להרחיב התוויות ולבצע ניתוחים שונים באוכלוסיות שונות, ובהן גם ילדים ותינוקות".

נושאים קשורים:  חדשות,  רובוט דה וינצ'י,  ניתוח,  לפורסקופיה,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  פרופ' בוריס צ'רטין
תגובות