שבוע המודעות לסרטן הדם

שיא במספר התרופות החדשות לטיפול במחלות סרטן הדם, אך עדיין לא כולן נגישות לחולים

עמותת חליל האור: "כיום, ישנן תרופות חדשות המאפשרות להציל את חייהם של מרבית החולים בגידולים ממאירים של הדם, דבר שבעבר הלא רחוק היה בגדר חלום. העמותה תפנה למשרד הבריאות ולוועדת הסל, על מנת שכל החולים בישראל יוכלו לקבל את התרופות החדשות".

18.10.2015, 10:10
לוקמיה (הדמיית אילוסטרציה)

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך משמעותית בטיפול במחלות של גידולים ממאירים של הדם, אבל חולים רבים בישראל עדיין ממתינים לטיפולים החדשים, ומצבם הרפואי מדרדר.

מדי שנה, מאובחנים בישראל כ 3000 חולים חדשים באחת מהמחלות הממאירות של הדם. (ע"פ נתוני משרד הבריאות)

פרופ' דינה בן יהודה,  מנהלת האגף ההמטולוגי בבתי החולים הדסה בירושלים ויו"ר האיגוד הישראלי להמטולוגיה ורפואת עירויים: "תחום ההמטו-אונקולוגיה התקדם מאוד בשנים האחרונות ואנו עדים לפריצות דרך משמעותיות ביותר. הטיפולים הופכים להיות יותר ויותר מכווננים כנגד אותם גורמים שנותנים לתא הממאיר יתרון על פני התאים הנורמאליים. כך, אנו מצליחים לחנך מחדש את מערכת החיסון כנגד תאי הגידול, להשרות תמותת תאים בתאים הממאירים, למרות שהם רכשו את היכולת לא למות, לפגוע במנגנוני בקרה של התאים ועוד. התרופות החדישות הן יקרות מאוד, ולמרות שבמדינת ישראל קיים אחד מסלי הבריאות הטובים בעולם, עדיין יש תרופות שאינן זמינות לחולים שלנו. אנו מקווים ששיתוף פעולה הדוק בין משרד הבריאות, חברות התרופות, קופות החולים, עמותות החולים והרופאים המטפלים, יאפשר לחולים נגישות לכמה שיותר תרופות, שהוכחו כיעילות בגידולים המטולוגיים ממאירים".

גיורא שרף, מנכ"ל עמותת חליל האור: "כיום, ישנן תרופות חדשות המאפשרות להציל את חייהם של חולים רבים שלקו בגידולים ממאירים של הדם, דבר שבעבר הלא רחוק היה בגדר חלום. הבעיה היא, שלא כל החולים זוכים לקבל תרופות אלו, מכיוון שאינן נמצאות בסל התרופות, בשל עלותן הגבוהה. עם הגדלת סל הבריאות השנה, העמותה מקווה שתרופות רבות יותר תהיינה זמינות לחולים, הזקוקים להן כמו אוויר לנשימה. בכוונת העמותה להילחם על מנת שכל החולים בישראל יוכלו לקבל את התרופות החדשות, ללא אפליה, ושהן תהיינה נגישות לכלל החולים בישראל. העמותה תפנה לחברי ועדת הסל להכניס אותן לסל הבריאות 2017".

ישנם כ 8 סוגים כלליים שונים של גידולים ממאירים של הדם, ובתוכם גם תתי סוג לכל מחלה. כיום, כאשר הטיפולים המתקדמים למחלות אלו הפכו להיות ממוקדים יותר ומותאמים לכל סוג מחלה, חשוב מאד שהחולה יידע מהו סוג המחלה שלו ומהם המאפיינים הספציפיים של תת הסוג שלו, וזאת כדי להתאים את הטיפול היעיל ביותר עבורו.

המחלות של הגידולים הממאירים של הדם השכיחות ביותר בישראל הינן לימפומה, לוקמיה לימפטית כרונית ולוקמיה חריפה.

עמותת חליל האור מציינת את שבוע המודעות למחלות סרטן הדם, כדי להעלות את רמת המודעות בקרב הציבור אודות מחלות אלו ואופן השפעתן על איכות חייהם של החולים ובני משפחותיהם ולעודד אותם להסתייע בשירותי העמותה.

העמותה פועלת כדי לתת מידע ותמיכה לחולים במחלות הבאות: כל סוגי הלוקמיות, כל סוגי הלימפומות, והמחלות המיילופרוליפרטיביות, ומספקת גישה למידע העדכני ביותר על המחלות השונות, לטיפולים היעילים והמתקדמים ביותר ומידע בנוגע לתמיכה פיזית ונפשית.

לרגל שבוע המודעות, משיקה העמותה אתר חדש וראשון מסוגו, בשם: "חליל האור - מחוברים", המקום שבו חולים ובני משפחותיהם, יכולים להתחבר ולהתמודד ביחד עם המחלה. באתר יכולים החולים למצוא אנשים שכבר התמודדו עם המחלה, לשמוע על טיפולים שעברו וכמובן להיות אלו שעוזרים לאחרים בהתמודדות. http://halil-connect.org.il/

על מחלות הגידולים הממאירים של הדם:  

לוקמיה היא השם הכללי הניתן לקבוצה של מחלות ממאירות המתפתחות במוח העצם. תאי הלוקמיה מתרבים באופן לא מבוקר ואינם מגיעים לבגרות באופן הצפוי. כיוון שלא התבגרו כראוי, תאים אלו אינם יכולים לתפקד בצורה יעילה. מרבית מקרי הלוקמיה מקורם בהתפתחות תאי דם לבנים.

קיימים מספר סוגים שונים של תת-סוגים של לוקמיה. לוקמיה יכולה להיות חריפה או כרונית. המונחים ‘חריפה’ ו’כרונית’ מתייחסים למהירות שבה המחלה מתפתחת ומתקדמת.

מקרי לוקמיה חריפה מתפתחים ומתקדמים במהירות ודורשים טיפול מיד עם אבחונם. מקרי לוקמיה חריפה מאופיינים בהתרבות של תאי דם מאוד לא בשלים, המונעים מהם להתבגר כראוי.

מקרי לוקמיה כרונית מתפתחים באופן איטי במהלך שלבי המחלה המוקדמים ומתקדמים אט אט לאורך שבועות, חודשים או שנים. מקרים של לוקמיה כרונית, בדרך כלל, כרוכים בהצטברות של תאים לבנים בשלים יותר, אך לא תקינים. לוקמיה יכולה להיות גם מיאלואידית או לימפתית. המונחים מיאלויד ולימפתי מתייחסים לסוג התאים של הלוקמיה.

לפיכך, קיימות ארבע קבוצות עיקריות של לוקמיה:

  1. לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML)
  2. לוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL)
  3. לוקמיה מיאלואידית כרונית (CML)
  4. לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL)

לימפומות הן סוג של גידולים ממאירים הפוגע במערכת הלימפתית. לימפומות מתחוללות כאשר לימפוציטים (סוג של תאי דם לבנים) מתפתחים וחל בהם שינוי ממאיר והם מתרבים באופן לא מבוקר. מספר הולך וגדל של לימפוציטים אנורמליים הנקראים תאי לימפומה מצטברים ויוצרים מקבצים של תאים ממאירים הנקראים גידולים בקשרי הלימפה (בלוטות) וחלקי גוף אחרים. עם הזמן, תאי לימפומה מחליפים את הלימפוציטים הרגילים, ומחלישים את יכולתה של המערכת החיסונית להיאבק בזיהומים.

 מחלות מיילופרוליפרטיביות

קבוצה של הפרעות שבהן תאי מח העצם גדלים ומתרבים באופן א-נורמלי. בגידולים מיילופרוליפרטיביים תאי גזע אנורמליים במח העצם מייצרים מספר עודף של תאי דם מסוג אחד או יותר (תאים אדומים, תאים לבנים ו/או טסיות). תאים אנורמליים אלה אינם יכולים לתפקד בצורה תקינה ויכולים לגרום לבעיות בריאות חמורות אם לא יטופלו כהלכה ולא תהייה עליהם בקרה. חשוב לזכור שגידולים מיילופרוליפרטיביים הן מחלות כרוניות אשר ברוב המקרים נותרות יציבות במשך שנים רבות או מתקדמות בהדרגה עם הזמן. התסמינים והסיבוכים של מחלות מיילופרוליפרטיביות אינם מתרחשים אצל כל אחד ועשויים לא להופיע במשך שנים רבות.

נושאים קשורים:  שבוע המודעות לסרטן הדם,  גידולים ממאירים,  סרטן הדם,  לוקמיה,  לימפומה,  מחלות מיילופרוליפרטיביות
תגובות