חדשות

"הוכחה חד משמעית שהעתיד בטיפול במחלת הסרטן נמצא בתרופות אימונותרפיות"

כך אמרה פרופ' מיכל לוטם, ראש המכון למלנומה ואימונותרפיה ב"הדסה עין כרם", לעיתון "הארץ", על רקע המחקרים שפורסמו בכנס האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית; מנתונים שהוצגו, שילוב בין תרופות אימונותרפיות הביא להעלמת גידולים ב-15%-20% מחולי מלנומה מתקדמת

תעשיית התרופות (צילום: אילוסטרציה)
תעשיית התרופות (צילום: אילוסטרציה)

בנכס ה-ASCO – האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית - המתקיים בשיקגו הוצגו אתמול (יום ב') נתונים ממחקרים ראשוניים נוספים שנעשו בתרופה קיטרודה – מהדור החדש של התרופות האימונותרפיות (מעכבת PD1); מהנתונים עולה, כי מתן התרופה לחולי סרטן המעי הגס במצב מתקדם בלם ב-90% מהם את התקדמות המחלה, ובקרב כ-60% אף הביא לנסיגה במחלה.

התרופה גם עוררה תגובה של המערכת החיסונית אצל חולים קשים ב-13 סוגי סרטן אחרים, בכלל זה גם סרטני ריאות, שחלות ווושט. בכנס הוצגו שורת מחקרים בתרופות אימונותרפיות, המעוררות את מערכת החיסון לתקוף את הגידולים הסרטניים וגרורותיהם.

אתמול הוצגו בכנס נתונים ממחקר נוסף, שבו נרשמה הצלחה טיפולית שהוגדרה "חסרת תקדים", תודות לשילוב בין שתי התרופות האימונותרפיות Yervoy ו-Opdivo. שתי התרופות ניתנו בניסוי ל-945 חולי מלנומה מתקדמת וגרורתית. את המחקר הוביל המרכז הרפואי-אונקולוגי "סלואן קטרינג" בניו-יורק, והשתתפו בו גם בתי החולים "שיבא" ו"הדסה" בישראל.

פרופ' יעקב שכטר: "רוב החולים נהנים מיעילות התרופות במחיר אפסי של רעילות ותופעות לוואי"

החולים קיבלו את קוקטייל התרופות בעירוי. כמעט 60% מהם (57.6%) הגיבו לטיפול, כאשר בקרב שליש מהם ממדי הגידול קטנו. תגובה טיפולית דומה הושגה רק בקרב 43% מהחולים שהשתמשו באופדיבו בלבד וב-19% מהמטופלים שטופלו ב-Yervoy בלבד.

אצל אלו שהגידולים בגופם התכווצו, נשמרה יציבות במחלה לפרק זמן ממוצע של 11.5 חודשים. ב-15%-20% מהמקרים הגידולים נעלמו, אם כי לא ברור כרגע לכמה זמן.

ההצלחה בגישה הטיפולית המשולבת עוררה תגובות חיוביות רבות בקהילה הרפואית, וכמה מבכירי האונקולוגים מצביעים על הגישה האימונותרפית כשיטה הטיפולית המרכזית העתידית בכל הנוגע לסרטן. לדבריהם, הגישה עשויה להחליף את הטיפולים הכימותרפיים ואת ההקרנות.

פרופסור יעקב שכטר, מנהל המכון לטיפול וחקר סרטן העור ב"שיבא", המצוטט היום (יום ג') ב"הארץ", אמר כי שילוב התרופות שניתן לחולי מלנומה הוא "מכפיל כוח". הוא ציין כי אמנם היו חולים שאצלם התגובה לקוקטייל הייתה מינורית, אבל אצל 20-15% מהם הגידולים נעלמו כליל, "וזה אומר שרוב החולים נהנים מיעילות התרופות במחיר אפסי של רעילות ותופעות לוואי".

פרופסור מיכל לוטם, ראש המכון למלנומה ואימונותרפיה ב"הדסה עין כרם" אמרה לעיתון, כי "האפקט המשמעותי של שילוב בין התרופות הנ"ל נובע מכך שכל אחת פועלת על מנגנון אחר במערכת החיסונית". ה-Yervoy, שהיא הוותיקה מבין שלוש התרופות האימונותרפיות שנטלו חלק בניסויים, חוסמת את החלבון CLTA4 שמעורב באינטראקציות של תאי המערכת החיסונית בקשרי הלימפה; אופדיבו חוסמת את פעילות ה-PD1 שנמצא בסביבת הגידול עצמו ומאפשרת לו את ההתפשטות.

"השילוב בין שתיהן פועל על סביבת הגידול ועל תהליכים מרכזיים במערכת החיסונית", אמרה פרופ' לוטם. היא ציינה עוד, כי התוצאות שהתקבלו הן "הוכחה חד משמעית שהעתיד בטיפול בסרטן נמצא באימונותרפיה והדבר גם בולט בהקשר לאיכות התגובות".

עוד אמרה פרופסור לוטם, כי "יש עתה תקווה שבעתיד אפשר יהיה בשלב מסוים אף להפסיק את הטיפול, וזאת עוד לפני שהמחלה נעלמה והיא תימשך להיעלם מכוח האינרציה של הטיפול. ראינו זאת אצלנו במרפאה בזמן שערכנו אצת הניסויים בשילוב בין התרופות".

ד"ר גל מרקל: "הייתי נזהר מלומר שלא נצטרך יותר כימותרפיה, בטח לא בעשור הקרוב"

פרופסור תמר פרץ, כיום מ"מ מנהל "הדסה", אמרה ל"הארץ", כי "יש פה בהחלט שינוי גדול המציג טיפולים הפועלים היטב לחיזוק המערכת החיסונית של החולה בניגוד לכימותרפיה והקרנות". היא ציינה, כי יש סיכוי טוב שגישה חדישה זאת תהיה יעילה גם נגד סוגי סרטן אחרים. לדבריה, "השאיפה היא שבשילוב נכון בין התרופות - סרטן תהפוך למחלה כרונית שחיים עמה שנים רבות".

ד"ר רוית גבע, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ב"איכילוב", אמרה ל"ישראל היום" בנוגע להצלחה בטיפול בסרטן המעי הגס, כי "שנים לא היה חידוש כה מרענן בטיפול במחלה זאת".

ד"ר גל מרקל, מנהל מעבדת המחקר במלנומה ב"שיבא", אמר ל"ידיעות אחרונות", כי הגישה האימונותרפית, שהחלה לפני כ-4 שנים, "צוברת תאוצה". עם זאת, הוסיף: "הייתי נזהר מלומר שלא נצטרך יותר כימותרפיה, בטח לא בעשור הקרוב. בחלק ממקרי הסרטן, כמו סרטן אשכים, הכימותרפיה מרפאת ולכן לא הייתי אומר שזו טכנולוגיה שעבר זמנה".

ד"ר ג''יימס לרקין, מחוקרי הסרטן המובילים בבריטניה, אמר ל-BBC כי שילוב התרופות הפועלות על המערכת החיסונית של החולה, "מאפשר גם לזהות גידולים ממאירים שקודם לכן לא זוהו, או שהצליחו לחמוק מתגובתה של המערכת החיסונית – והשילוב הזה אף משמיד אותם".

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  תרופות אימונותרפיות,  אופדיבו,  קיטרודה,  Yervoy,  ישראל
תגובות
02.06.2015, 16:19

כולנו תפילה לקב"ה שתצליחו הכי מהר להגיע לפתרון טוב ובר קיימא אמן.אינשלה!!!

02.06.2015, 16:19

כולנו תפילה לקב"ה שתצליחו הכי מהר להגיע לפתרון טוב ובר קיימא אמן.אינשלה!!!