פרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים נפוץ יותר בקרב חולי סרטן הסובלים ממחלה שאינה קטלנית לעומת מטופלים ללא סרטן

חוקרים מצאו, כי כי AF שכיח בקרב חולי סרטן עם מחלה שאינה מסכנת חיים, וכן בחולי סרטן שלא עברו טיפולים פעילים נגד המחלה

מוניטור לב (צילום: אילוסטרציה)

פרפור פרוזדורים (Atrial fibrillation - AF) הוא ממצא שכיח בקרב חולי סרטן עם מחלה מסכנת חיים ואלו שעוברים טיפול פעיל נוגד סרטן. עם זאת, אין בנמצא נתונים לגבי חולי סרטן עם מחלה שאינה מסכנת חיים ומטופלים שמחלתם אינה מצריכה טיפול פעיל נוגד סרטן.

החוקרים סקרו את נתוניהם של 15,428 משתתפי המחקר REGARDSי (the REasons for Geographic And Racial Differences in Stroke study) אחר משתתפים עם רקע של מחלת הסרטן ו- AF. גיל המשתתפים הממוצע היה 66 (±8.9), מחציתם נשים ו- 45% שחורים.

בניתוח הנתונים של המחקר הנוכחי לא נכללו מטופלים עם מחלה מסכנת חיים או כאלו שעברו טיפול פעיל נוגד סרטן בשנתיים שלפני גיוסם למחקר REGARDS. בוצעה רגרסיה לוגיסטית כדי לבחון את הקשר שבין אבחנה של סרטן ובין AF.

2,248 (15%) ממשתתפי המחקר היו עם אבחנה של סרטן ו- 1,295 (8.4%) היו עם AF.

בוצעה רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים, שתוקננה עבור מאפיינים סוציו-דמוגרפיים (גיל, מין, רקע אתני, השכלה, הכנסה ואיזור מגורים) וגורמי סיכון קרדיווסקולריים (לחץ דם סיסטולי, כולסטרול HDL, כולסטרול כללי, CRP, BMI, עישון, סוכרת, נטילת תרופות להורדת לחץ דם או כולסטרול, הגדלה [hypertrophy] של חדר שמאל ומחלות קרדיווסקולריות). רגרסיה לוגיסטית מתוקננת זו העלתה כי חולי סרטן נטו יותר להיות עם אבחנה של AF, בהשוואה למשתתפי המחקר שהיו ללא רקע של סרטן (יחס סיכויים [odds ratio] 1.19). ניתוח של תתי קבוצות לפי גיל, מין, מוצא אתני, מחלות קרדיווסוקלריות ורמות CRP העלה תוצאות דומות.

מחקר זה הוכיח כי AF שכיח יותר בקרב מטופלים עם רקע של מחלת סרטן שאינה מסכנת חיים ומטופלים שלא דרשו טיפול נוגד-גידול פעיל, בהשוואה למטופלים ללא רקע של מחלת הסרטן.

מקור: 
Wesley T. O'Neal, Susan G. Lakoski, Waqas Qureshi, Suzanne E. Judd, George Howard, Virginia J. Howard, Mary Cushman, Elsayed Z. Soliman. Relation Between Cancer and Atrial Fibrillation (from the REasons for Geographic And Racial Differences in Stroke Study) The American Journal of Cardiology, April 15, 2015, Volume 115, Issue 8, Pages 1090-1094.

נושאים קשורים:  פרפור פרוזדורים,  atrial fibrillation,  סרטן,  REGARDS,  מחקרים
תגובות