טסטוסטרון

וידאו: נייר עמדה בנושא מחסור בטסטוסטרון - שכיחות, סימפטומים וחשיבות הטיפול

נושאים קשורים:  טסטוסטרון
תגובות

רב תודות על הסרטון הברור והמלמד; וגם על היוזמה ליידע את הרופאים בנושא. בהיותי פסיכיאטרית יוצא לי להכיר אנשים, המגיעים אלי בגלל תופעות אותן אנחנו (הפסיכיאטרים) נוטים לאבחן כ"דיכאוניות". נדמה לי שתשומת לבנו לנושא הטסטוסטרון כגורם אתיולוגי אפשרי אינה במיטבה.
האם הדבריכם הנטענים בסרטון נכונים באותה המידה גם לגבי גילאים מוקדמים מ 45? התנסיתי בכך שעקב בדיקת רמת הטסטוסטרון שיזמתי,עבור אחד המטופלים, נמצא שהרמה הייתה נמוכה ואז התקשיתי למצוא רופא שמומחה בנושא. אודה לכם אם תוכלו להצביע על הכתובת המתאימה לעיוץ במקרים מסוג זה מפני שעד כה היה די מסובך למצוא אותה. בתודה מראש, ד"ר הלן שיינפלד - פסיכיאטרית בכירה.

אנונימי/ת
14.06.2015, 10:00

חשוב להכיר את הצד השני של המטבע.
ירידה בחשק מיני וב"חיוניות", שמתוארים כתסמינים הראשונים של חסר בטסטוסטרון, הן פעמים רבות תוצא של התבגרות תקינה ונורמטיבית. כגבר אני יכול להעיד שאין גיל 18 כגיל 30, וכרופא שאין גיל 30 כגיל 60.
חסר טסטוסטרון הא תופעה שכיחה, אך אין שום מידע מדעי לגבי הבטיחות של טיפול בטסטוסטרון לזמן ממושך (למעשה, אין מחקרים מבוקרים כפולי סמיות שבדקו בטיחות לאורך שנים, ראה
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25563848).
מומחים ומאמרים מזהירים מהאפשרות של אבחון מיותר של חסר טסטוסטרון, שיוביל לטיפול באנשים שלמעשה אינם זקוקים לו, לנזקים אפשריים. הדאגות העקריוות הן לגבי סרטן הערמונית או עליה בשכיחות מחלת לב איסכמית.
יש להזהר בכך בעקר באנשים מבוגרים, אצלם "התסמינים" של חסר טסטוסטרון שכיחים ביותר (פחות אנרגיה, פחות חשק, יתר השמנה) ואצלם רמות הטסטוסטרון נמוכות יותר באופן פיזילוגי.
צריך להזהר ממה שקרה לנו עם הורמונים חליפיים לגיל המעבר בנשים, לאחר שלושים שנות המלצת טיפול HRT.
אין לי ספק שבגבר צעיר עם ירידה משמעותית בחשק ובתפקוד מיני, צריך לשלוח בדיקת טסטוסטרון, אך באנשים מבוגרים, לפני שליחת הבדיקה יש לשקול היטב:
האם התופעות האלו הן עם הסבר נוסף (דכאון, תופעה טבעית של מעגל החיים, וכו')
האם האדם הנבדק ירצה לקבל טיפול עם תועלת ספציפית לגבי חשק
האם האדם הנבדק מוכן עקרונית לקחת טיפול שלמעשה נחשב בינתיים נסיוני (לאור העדר מידע לאורך שנים לגבי בטיחות)
האם האדם נמצא בסיכון למחלת לב איסכמית או לסרטן הערמונית.
אם לא נעשה את זה לפני שליחת הבדיקה, נמצא את עצמנו מטפלים (ואולי מזיקים) באחוז גדול מאוד מהגברים המבוגרים, כפי שקרה באמריקה, בלי לדעת למעשה מה אנחנו עושים. לקריאה נוספת, ראה למשל:
"There are a lot of American men,” write Drs. Woloshin and Schwartz. “Some are grumpy. Some are tired. Some may not even be interested in sex at the moment. And all of them are aging. This is the intended audience for the Low T campaign. Whether the campaign is motivated by a sincere desire to help men or simply by greed, we should recognize it for what it is: a mass, uncontrolled experiment that invites men to expose themselves to the harms of a treatment unlikely to fix problems that may be wholly unrelated to testosterone levels.”

Says Dr. Woloshin, “There are real questions about the safety of the testosterone drugs that are out there, especially for men who are older and have underlying heart problems,” One study in older men was actually stopped early because of a substantial increase in heart problems, he notes. “We really don’t know if this treatment is safe, or even effective,” he says. “‘Low T’ is one place to be really skeptical.”
מתוך:
http://www.huffingtonpost.com/2014/05/06/common-overdiagnosis-_n_5226445.html
ראה גם
https://www.mja.com.au/insight/2012/21/testosterone-marketing-disease-mongering
אגב, במידה והסרטון הופק בעזרת חברות תרופות, או שהרופא המציג קיבל מהן תשלום כלשהו, מן הראוי להוסיף את זה בצורה ברורה ומודגשת. כדאי שהמידע שאנחנו מקבלים יהיה מאוזן, וחלק מהערכת האיזון קשורה לגורם המממן. (וההטיה הקשורה למימון, בניגוד לבטיחות הטסטוסטרון, מוכחת במחקרים מרובים)

אנונימי/ת
14.06.2015, 10:06

אמנם בסוף הסרטון רשום שהופק בחסוות אגודת היל"ם וחברת באייר, אולם
1) לא רשום אם הרופא המציג קיבל מהם כסף עבור סרטון זה או עבור דברים אחרים
2) לא רשום האם אגודת היל"ם עצמה ממומנת על ידי חברות תרופות
לסיום- אין בכל האמור לעיל לפגוע בהערכתי את המאמץ ליידע, לאבחן ולטפל, את המומחיות של חברי האגודה. הבעיה היא כאשר אג'נדה מסויימת הופכת לעקר, כאשר לא מציגים את הצד השני של המטבע, וכאשר קשה להבדיל בין מידע מוטה על ידי המממן לבין מידע שנובע ממחקרים ומומחיות בלבד.