חדשות

מודל מתמטי מאפשר לחזות חזרת סרטן שלפוחית לפי בדיקת דם

המודל פותח על ידי רופאים וחוקרים מהטכניון, מ"בני ציון" ומ"בילינסון"; מבוסס על תוצאות מספר הכדוריות הלבנות בבדיקת דם

מודל מתמטי שפותח על-ידי צוות רופאים ישראלים בשיתוף מדעני הטכניון, מאפשר לחזות הישנות של סרטן השלפוחית, על סמך בדיקת דם. על הפיתוח החדשני עומד להתפרסם בקרוב מאמר בכתב העת urologic oncology.

פרופ' שראל הלחמי (צילום: פרטי)

פרופ' שראל הלחמי (צילום: פרטי)

צוות הפיתוח כלל את פרופסור חבר קליני שראל הלחמי, סגן מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה, המלמד בפקולטה לרפואה של הטכניון; ד"ר רועי מנו, מהמחלקה האורולוגית במרכז הרפואי "בילינסון" ואת פרופסור יעקב רובינשטיין, מהפקולטה למתמטיקה בטכניון.

פרופסור הלחמי ציין, כי "שיתוף הפעולה נרקם כאשר בפקולטה לרפואה של הטכניון ובפקולטות נוספות בו החליטו שיש מקום להקמת צוותים הכוללים רופאים, מהנדסים מתמטיקאים ופיסיקאים. המחשבה היתה כי החיבור הזה עשוי להניב תוצאות טובות יותר מאשר שכל אחד יפעל לבדו".

דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, פרופסור אליעזר שלו, הקים את פורום הצוותים, בראשות מנהל המחלקה הקרדיולוגית ויחידת הצנתורים ב"בני ציון", פרופסור אורי רוזנשיין. הפורום - T2MEDי (Technion-Technology-Medicine) נועד לפתח טכנולוגיות רפואיות ובמהלך העבודה להפגיש את שני העולמות - רפואה וטכנולוגיה. הוא גם נועד לחקור את ההשלכות האפשריות של העולם הטכנולוגי המתקדם ויישומיו על עולם הרפואה. במסגרת הפורום החלו מפגשים בין חברי הסגל בטכניון מהפקולטות למדעים מדויקים לבין הרופאים.

"במהלך אחד ממפגשי הפורום", סיפר פרופסור הלחמי, "פגשתי את פרופסור רובינשטיין מהפקולטה למתמטיקה בטכניון. התברר לי שהוא מומחה למתמטיקה של מערכות ביולוגיות. העליתי בפניו את נושא סרטן השלפוחית. את סוג הסרטן הזה איננו יכולים למעשה לרפא גם לאחר טיפול מוצלח. עד כ-70% מהחולים יסבלו מהישנות וכ-15% יסבלו מהתקדמות של הגידול הסרטני. עד כה לא היתה לנו כל דרך לנבא מי מהמטופלים יהיה בין אלו שיסבלו מהישנות המחלה ומי לא. המחלה דורשת מעקב צמוד, הכרוך בבדיקות פולשניות לא נעימות. שאלנו את עצמנו אם ניתן יהיה 'לתפור' לכל חולה מעקב התואם את צרכיו. רק אלו החשודים להישנות תכופה והתקדמות - יידרשו להימצא במעקב צמוד".

כשהחל המחקר המשותף, התברר מעבודות קודמות כי שיעור הכדוריות הלבנות בבדיקת דם פשוטה עשוי להצביע על הישנות או על חוסר הישנות של מחלה ממאירה. אלא שמדד זה לא נבדק בחולי סרטן השלפוחית. לדברי פרופ' הלחמי, "הקמנו בסיס נתונים גדול, יחד עם ד"ר מנו מהמחלקה מבילינסון. בעזרת פרופסור רובינשטיין פותח מודל מתמטי, שתפקידו להחליט עבור הרופא מהו הערך שיצביע על סיכויי הישנות המחלה ומהו הערך שיצביע על כך שהוא חופשי ממנה. המודל מצליח לחזות בדיוק של 90-80% אחוז את המצב בחולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  ד"ר רועי מנו,  פרופ' שראל הלחמי,  מודל מתמטי,  סרטן השלפוחית,  הטכניון,  המרכז הרפואי "בני ציון",  פרופ' יעקב רובינשטיין,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות