לוקמיה

כיוון חדש לטיפול אפשרי ב-Acute Myelogenous Leukemia

נמצא כי בתאי AML קיים מטבוליזם לקוי של גלותתיון; מחקר העלה כי טיפול המכוון לתכונה זו עשוי להשמיד באופן סלקטיבי את תאים אלה

16.10.2013, 10:54

טיפול בלוקמיה מסוג acute myelogenous leukemia) AML) הוא אתגר עיקרי בתחום המחקר במחלה זו, ובמיוחד בנוגע לתאי לוקמיה פרימיטיביים, המכונים leukemia stem cells) LSCs), שבדרך כלל אינם מגיבים לטיפולים רבים.

על מנת לשפר את הטיפול המכוון אל תאי AML נערכה השוואה בין מנגנונים מולקולאריים המווסתים מצב חמצוני בתאים פרימיטיביים (CD34+) של AML לעומת תאים נורמליים. תאי הלוקמיה שנבדקו הראו עלייה בביטוי של חלבונים הקשורים למטבוליזם של גלותתיון, כנראה כמנגנון פיצוי על הלחץ החמצוני בתאי לוקמיה.

בהמשך לתצפית זו, בתאי הלוקמיה שנבדקו נצפו רמות נמוכות יותר של גלותתיון מחוזר ורמות גבוהות יותר של גלותתיון מחומצן בהשוואה לתאי CD34+ נורמליים. ממצאים אלו מצביעים על מטבוליזם לקוי של גלותתיון בתאי AMLי(CD34+). מכאן, ההשערה היתה שטיפול המכוון אל תכונה זו, המאפיינת תאי AML, עשוי להשמיד אותם באופן סלקטיבי.

על מנת לבחון השערה זו, נעשה שימוש בחומרים כגון parthenolideי(PTL) ו-piperlongumineי(PLM), שהשרו ריקון של הגלותתיון וכתוצאה מכך גרמו למות התאים מסוג CD34+) AML). חשוב לציין, כי לחומרים בהם נעשה שימוש השפעה מוגבלת וחולפת ופחות טוקסית על התאים הנורמליים ועל כן הטיפול היה סלקטיבי לתאים הממאירים.

PTL בשילוב עם כימותרפיה כגון cytarabineאו idarubicin הראה השפעה ציוטוטוקסית מוגברת. ממצאים אלו מראים כי תאי לוקמיה פרימיטיביים רגישים במיוחד לחומרים המכוונים כנגד מטבוליזם לקוי של הגלותתיון, תכונה זו עשויה לתרום לפיתוח טיפולים חדשים ב-AML.

 עורכת ערוץ אונקולוגיה: ד"ר דניאלה כץ

מקור:
Pei S, Minhajuddin M, Callahan KP, Balys M, Ashton JM, Neering SJ, Lagadinou ED, Corbett C, Ye H, Liesveld JL, O'Dwyer KM, Li Z, Shi L, Greninger P,Settleman J, Benes C, Hagen FK, Munger J, Crooks PA, Becker MW, Jordan CT. Targeting Aberrant Glutathione Metabolism to Eradicate Human Acute Myelogenous Leukemia Cells. J Biol Chem. 2013 Oct 2. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  לוקמיה,  כימותרפיה,  Acute Myelogenous Leukemia,  גלותתיון,  מחקרים
תגובות