שיגדון

הדובדבן שבקצפת – צריכת דובדבנים מקטינה את הסיכון להתקפי Gout

על פי תוצאות מחקר תצפיתי, צריכת דובדבנים מפחיתה ב-35% את הסיכון להתקף Gout בהשוואה להיעדר צריכה

למרות טיפול תרופתי, מטופלים רבים המאובחנים כסובלים מ-Gout (שיגדון) ממשיכים לסבול מהתקפים חוזרים. במהלך העשורים האחרונים הועלו השערות לגבי יכולתה של צריכת דובדבנים לסייע במניעת התקפים אלו. כמה מחקרים קטנים בקרב נבדקים בריאים ובקרב בעלי חיים הדגימו ירידה ברמות החומצה האורית, ובמחקרים נוספים נמצא כי דובדבנים מכילים רמה גבוהה של anthocyanins, שהם בעלי תכונות נוגדות דלקת. מחקר זה נועד לבחון את השפעתה של צריכת דובדבנים על היארעות התקפי שיגדון.

המחקר נוהל באמצעות אתר אינטרנט, שבו נרשמו המשתתפים. כל המשתתפים היו מבוגרים תושבי ארה"ב אשר אובחנו כסובלים משיגדון, וסבלו מהתקף אחד לפחות במהלך 12 החודשים הקודמים. אבחנת השיגדון שדווחה על ידי המשתתפים אושרה באמצעות עיון ברשומה הרפואית שלהם. המשתתפים התבקשו לתעד באתר כל התקף שממנו סבלו, ולמלא שאלון לגבי תסמינים וסימנים, טיפול תרופתי, גורמי סיכון וצריכת דובדבנים או תמצית דובדבנים במהלך היומיים שקדמו להתקף. כמו כן התבקשו המשתתפים לספק נתונים לגבי חשיפה לגורמי סיכון וצריכת דובדבנים במהלך תקופות של יומיים שנבחרו אקראית ושימשו כתקופות ביקורת.

דובדבנים (אילוסטרציה)

דובדבנים (אילוסטרציה)

המחקר כלל 633 משתתפים (גיל ממוצע 54 שנים, 78% גברים), ובמהלכו תועדו 1,247 התקפי שיגדון. 35% מהמשתתפים דיווחו על צריכת דובדבנים טריים, 2% דיווחו על צריכת תמצית דובדבנים, ו-5% נוספים דיווחו על צריכה של שניהם.

באנליזה מרובת משתנים נמצא כי צריכת דובדבנים במשך יומיים קשורה באופן מובהק בסיכון נמוך ב-35% להתקף שיגדון בהשוואה להיעדר צריכה (OR 0.65, 95%CI 0.50-0.85). גם צריכת תמצית דובדבנים נמצאה קשורה באופן מובהק בסיכון מופחת להתקפים (OR 0.55, 95%CI 0.30-0.98). התוצאה לא השתנתה גם לאחר שהובאו בחשבון צריכת משקאות המכילים קפאין וצריכת ירקות.

החוקרים מסכמים כי על פי הממצאים ייתכן שצריכת דובדבנים אכן קשורה בסיכון מופחת להתקפי שיגדון. אם התוצאות יאושרו במחקרים מבוקרים, מוצרי דובדבנים יוכלו להיות אפשרות לטיפול מונע להתקפים אלו.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Zhang et al.; Cherry Consumption and the Risk of Recurrent Gout Attacks, Arthritis Rheum. 2012 Sep 28, [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  שיגדון,  gout,  דובדבנים,  מחקרים
תגובות