חדשות

השתלת כבד בשיטת ה"דומינו" בוצעה בבילינסון

במהלך ההשתלה שהוביל פרופסור איתן מור, קיבל חולה אחד השתלה שנתרמה מהמת, והכבד שהוצא ממנו הושתל בחולה אחר

המרכז הרפואי בילינסון הודיע היום (יום א') על ביצועה של השתלת כבד במתכונת "דומינו" – השתלה של כבד מן המת בחולה, ובמקביל השתלה של הכבד שהוצא מגופו של החולה בחולה אחר. בהליך הכירורגי המורכב, חולה במחלה מטבולית קיבל כבד מתורם מת כדי לעצור את התפתחות מחלתו, ובמקביל הושתל הכבד שלו באדם שסבל משחמת כבד ומגידול בכבד.

ההשתלות בוצעו בו זמנית בחדרי ניתוח סמוכים וארכו כ-10 שעות. ההשתלות עברו בהצלחה. 5 משתילים, 3 מרדימים, אחיות חדר ניתוח, צוותי טיפול נמרץ ובנק הדם לקחו חלק בהליך הייחודי והמורכב, שנערך לראשונה בישראל.

בתמונה מימין: המושתל חסן ספאדי, פרופ' איתן מור – מנהל מחלקת השתלות בבילינסון והמושתל אריה צברי

בתמונה מימין: המושתל חסן ספאדי, פרופ' איתן מור – מנהל מחלקת השתלות בבילינסון והמושתל אריה צברי

המושתל הראשון, גבר בן 61, סובל מהמחלה הגנטית הנדירה familial amyloid polyneuropatyי(FAP, המוכרת גם בשמות transthyretin-related hereditary amyloidosis, transthyretin amyloidosis או Corino de Andrade's disease), הגורמת לכבד לייצר חלבון שאיננו תקין. פרופסור רן טור כספא, מנהל מכון הכבד, מסר בהקשר זה כי החולה סובל מפגיעה במערכת העצבים, שעלולה להתקדם למערכות נוספות כמו הלב, מערכת העיכול ועוד, ואף להוביל למוות. השתלת כבד היא הטיפול היחיד שיכול לעצור את התפתחות המחלה.

אמנם הכבד שהוצא מגופו מייצר את החלבון החריג, אך הוא מתפקד באופן תקין לגמרי ולא יגרום להופעת המחלה אצל אדם אחר במשך 10-5 שנים לפחות. לפיכך הוחלט להשתיל את הכבד בגבר בן 65, החולה בסרטן כבד במצב מתקדם מאוד. בשל מצבו ולאור המחסור באיברים להשתלה בישראל, הניחו הרופאים שהגבר לא יחזיק מעמד עד לאיתור כבד מן המת שיתאים לו. השתלת ה"דומינו" הייתה לכן הסיכוי האחרון עבורו להישאר בחיים.

פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון ומי שהוביל את השתלת ה"דומינו", פירט על ההליך: "הקושי המרכזי בהשתלה מסוג זה כפול. בעת הוצאת הכבד מאדם חי יש לחתוך את כלי הדם המובילים לכבד באופן שיאפשר להשתיל בגופו את הכבד החדש שהתקבל מהמת. במקביל, יש לוודא שכלי הדם המצויים בכבד שהוצא מגופו, נשמרים במצב שיאפשר להשתילו מחדש באדם אחר. לאחר הוצאת הכבד מגופו של החולה, נדרש שחזור של האנטומיה של הכבד, כולל שימוש בשני ורידים שהוצאו מאזור האגן וחוברו לוורידי הכבד. ההשתלות עברו בהצלחה ועלה בידינו לסייע לשני חולים במקביל, למרות המחסור הקשה באיברים להשתלה בישראל."
עד להשתלה היו החולים במעקב וטיפול של ד"ר מריוס בראון, מנהל היחידה למחלות כבד.

צוות המשתילים, שעבר הכשרה מיוחדת להליך הזה באחד המרכזים המובילים בעולם בתחום, בדרום קוריאה, כלל עוד את ד"ר עזרא שהרבני, ד"ר יבגני סולומונוב, ד"ר סיגל אייזנר וד"ר אביתר נשר. ד"ר ערן הלפרן מנהל המרכז הרפואי רבין-ביליניסון אמר: "במבצע לוגיסטי מורכב מאוד בוצעו 2 ניתוחים מאתגרים בו-זמנית. אנו גאים בנבחרת המקצועית ביותר שהובילה מהלך כה מורכב". עד כה בוצעו בעולם כ-300 השתלות "דומינו".

נושאים קשורים:  חדשות,  familial amyloid polyneuropaty,  פרופסור איתן מור,  שחמת,  פרופסור רן טור כספא,  השתלת כבד,  כירורגיה,  השתלת דומינו,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות