חדשות

הר"י: הרופאים יכולים לחזור לעבודה בראש מורם ובתחושת סיפוק

הר"י מברכת על מסמך ההסכמות שנחתם עם המתמחים. ד"ר אידלמן: "תנאי העבודה יהיו עתה טובים יותר וגם השכר ראוי יותר"

משבר המתמחים

הנהגת ההסתדרות הרפואית בישראל ברכה על מסמך ההסכמות שנחתם לפנות בוקר (יום ה'). בהודעה שפרסמה הר"י נכתב "ציבור הרופאים כולו, ובכלל זה הרופאים המתמחים, יכולים היום לחזור לבתי החולים בתחושת סיפוק. הבשורה הגדולה היא שהיום שבים רופאי ישראל לנתח, לצנתר, להרדים ולהעיר, לאבחן ובעיקר לבחור את האלטרנטיבה הרפואית הנכונה לצורך הצלת חיים".

ההסכם הקיבוצי ומסמך ההסכמות שלצדו מהווים נדבך נוסף במאבק למען רופאי ישראל וציבור המטופלים. על המסמך חתמו נציגי הר"י ובכללם המתמחים, וכן האוצר והמעסיקים. מסמך זה הוא המשך ישיר להסכם הקיבוצי שנחתם באוגוסט.

ד"ר ליאוניד אידלמן יו"ר הר"י אמר: "הדבר החשוב כעת בעיניי הוא שהרופאים הצעירים חוזרים לעבודתם בתנאי עבודה טובים יותר ובשכר ראוי יותר. אני מודה לכל מי שנתן ידו למאמץ הכולל למען הרופאים והרפואה הציבורית. עם זאת, עוד עבודה רבה לפנינו, וההסתדרות הרפואית תמשיך לפעול ללא הרף למען הרופאים והרפואה בישראל".

אידלמן: ההסכמות שהושגו חשובות ביותר לכל הרופאים ולרפואה בישראל לשנים קדימה

עוד אמר ד"ר אידלמן: "ההסכמות שהושגו חשובות ביותר, לא רק לרופאים הצעירים, אלא לכל הרופאים ולרפואה בישראל לשנים קדימה. אין ספק שהתוספת להסכם היא מכובדת ומחזקת את ההסכם ואת הרפואה הציבורית במדינה. אני שמח על כך. אני שמח שהרופאים יכולים לחזור לעבודה בראש מורם"

ד"ר צאקי זיו-נר, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר הר"י, הוסיף: "הר"י גאה במתמחים וברופאים הצעירים שהשכילו, חרף הלחצים שהופעלו עליהם, להתגייס לתהליך בוגר ואחראי שבסופו הצלחנו, בכוחות משותפים, לנתב סכומים שיועדו מלכתחילה לפתרון בעיות ולנצלם באופן מיטבי למען רווחת המתמחים. הדבר יעודד אותם להתמסר לעבודתם ברפואה הציבורית".

לאור ההתפתחויות האחרונות קיימה הבוקר הנהגת הר"י דיון עם נציגי המתמחים והוחלט שלא לקיים את מסיבת העיתונאים שנועדה להיום "מאחר שזה איננו הזמן המתאים לחגיגות אלא לחזרה לעבודה". ההסכם שנחתם לפנות בוקר הביא לסיום המאבק שנמשך ארבעה חודשים. הם אישרו את מסמך ההבנות ברוב קולות לאחר שההסכם עם האוצר והמעסיקים גובש בתיווכם של השופט בדימוס פרופסור יצחק זמיר ופרופסור מוטי מירוני.

פרופסור זמיר: הצלחנו לשמור גם על האינטרסים של המתמחים והמומחים וגם על האינטרסים של המדינה והציבור

עבודת הניסוח הסופי של מסמך ההבנות נמשכה לתוך הלילה וארכה שעות רבות. פרופסור זמיר ציין הבוקר בשיחה עם "קול ישראל" כי האווירה בדיונים בסוף התהליך הייתה שונה בתכלית מזו ששררה בתחילתם.
"הצלחנו מצד אחד לשמור על האינטרסים של המתמחים והמומחים ויחד עם זאת גם על האינטרסים של המדינה והציבור" הדגיש פרופסור זמיר."מדהים איך אנשים שהתחילו את התהליך רק לפני שבועיים כשהם עוינים – יצאו ממנו בסיומו 'זוגות-זוגות' כמו חברים", הוסיף.

ד"ר מאיר מזרחי, מתמחה בהדסה אמר: "אחרי חודשים ארוכים של מאבק ודיונים הגענו סוף-סוף להסכמות והבנות, תוך ויתורים של שני הצדדים. לא הצלחנו לפתור את כל בעיותיה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, אך פתחנו פתח לשיפור עתידי".

ד"ר מאיר מזרחי, מתמחה מהדסה: היו ויתורים של שני הצדדים. לא הצלחנו לפתור את כל בעיותיה של מערכת הבריאות , אך פתחנו פתח לשיפור עתידי

משה בר סימנטוב, סגן ראש אגף התקציבים באוצר: "בסך הכול נתנו מענה לבעיות שהמתמחים והרופאים הצעירים העלו בפנינו. שמרנו על ההסכם ובכך אנחנו מבטיחים שקט במערכת הבריאות ויציבות לשנים הקרובות". ד"ר אורן פלדמן מרמב"ם אחד מנציגי המתמחים הוסיף: "אחרי דרך ארוכה, ההידברות עם המתמחים והמומחים הצעירים הצליחה להביא להסכם הבנות ששיפר בצורה מסוימת את התנאים. הוכחנו במאבק מאוד עיקש שאפשר לעשות דברים שאומרים עליהם תחילה שהם בלתי אפשריים. צריך לזכור שההסכם לא מתקן את המערכת החולה, אלא הוא רק צעד ראשון".

כמה מעיקרי מסמך ההבנות הסופי שאליו הגיעו הצדדים (נוסף למה שנקבע כבר בהסכם הקיבוצי):

- ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הר"י לאוצר ייבחן בשנת 2015, באמצע תקופת ההסכם. הבחינה תיעשה בידי ועדה פריטטית. אם בשלב זה יתגלעו מחלוקות, תועבר המחלוקת לשלב גישור וממנו לבוררות מחייבת.
- הרופאים יקבלו מענק בסך 60 אלף שקל בשתי פעימות – בתום שלב א בהתמחות (20 אלף), ובתום השלב המסיים שלה (40 אלף שקל).
- למתמחים יינתן יום מנוחה שבועי לאחר תורנות סוף שבוע, נוסף ליום המנוחה הקיים לאחר כל תורנות.
- למשכורת מומחה צעיר יתווספו 7,000 שקל, אם יעבוד ארבע פעמים בחודש חמש שעות נוספות בבית החולים (תורנות שליש). התוספת תינתן לו אחרי שיבצע שתי כוננויות נוספות.
- יסופקו הסעות בסופי השבוע.
- יוטל קנס על בית חולים שיעסיק מתמחה מעל שש תורנויות בחודש.
- יינתן תשלום תוספת שכר על עבודה בימי שישי, החל מיום השישי ה-14 בשנה שבו עובד מתמחה.
- רופא עד גיל 47 העובד ברפואה הציבורית מעל 20 שעות נוספות מעבר לשעות העבודה, יקבל סכום שווה ערך לכוננות אחת (כ-1,000 שקל). מי שעובד עד 35 שעות נוספות בחודש יקבל סכום שווה ערך לשתי כוננויות (כחלק מהמתווה המתגבש למשרת "פול טיימר", לעבודה בלעדית ברפואה הציבורית).

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור יצחק זמיר,  מחאת המתמחים,  צאקי זיו נר,  הסכם קיבוצי,  משרד האוצר,  פרופסור מוטי מירוני,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות