הפרעות קשב וריכוז

אי-שליטה על מתן שתן במשך היום אצל ילדים עלולה להיות קשורה להפרעת קשב וריכוז

במחקר מבוסס-אוכלוסייה נמצא כי ילדים הסובלים מאי-שליטה על מתן שתן במשך היום סובלים בשיעור גבוה יותר גם מהפרעות קשב וריכוז

09.11.2011, 09:57

The Journal of Urology

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נלווית בקרב ילדים הסובלים מהרטבת לילה, מאי-שליטה על מתן שתן במשך היום ומאי-שליטה על מתן צואה. החוקרים העריכו את הקשר הספציפי של מצבים אלו במחקר מבוסס-אוכלוסייה. החוקרים הניחו כי ילדים הסובלים מהפרעות בפינוי הם בעלי שיעור גבוה יותר של הפרעת קשב וריכוז ושהתופעה בולטת יותר בקרב ילדים הסובלים מאי-שליטה על מתן שתן במשך היום בהשוואה לאלו הסובלים מהרטבת לילה.

כל הילדים מאזור גיאוגרפי מוגדר (סארפאלס קרייס) נבדקו עם כניסתם לבית ספר. הגיל הממוצע של 734 הבנים שהשתתפו במחקר היה 6.22 שנים ושל 645 הבנות שהשתתפו במחקר - 6.18. שאלון לגבי הבעיות בפינוי וסולם בעיות קשב וריכוז על-פי התנהגות הילד, ניתנו במסגרת ריאיון להורים. שיעור ההשתתפות היה 99.1% (1,379 הורים). 71 ילדים (5.1%) סבלו מהפרעות קשב וריכוז בעלי רלבנטיות קלינית (7.1% מהבנים ו- 2.9 מהבנות). סך כולל של 185 ילדים (13.4%) הרטיבו (9.1% סבלו מהרטבת לילה ו-4.4% סבלו מאי-שליטה על מתן שתן במשך היום) ו-19 ילדים (1.4%) סבלו מאי-שליטה על מתן צואה.

תסמיני הפרעת קשב וריכוז היו נפוצים יותר בקרב ילדים שסבלו מאי-שליטה על מתן שתן מאשר בקרב ילדים שלא הרטיבו (16.8% לעומת 3.4%). לאחר התאמה למשתנים מערפלים, רק ילדים שסבלו מאי שליטה על מתן שתן ביום (אך לא כאלה שסבלו מהרטבת לילה) היו בסיכון גבוה יותר משמעותית לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז (OR 4.4).

החוקרים הסיקו כי תסמיני הפרעת קשב וריכוז גבוהים יותר בקרב ילדים הסובלים מאי-שליטה על מתן שתן בדגימה מבוססת-אוכלוסייה זו. ילדים הסובלים מאי-שליטה על מתן שתן ביום היו בסיכון גבוה יותר להפרעת קשב וריכוז מאשר אלה הסובלים מהרטבת לילה. החוקרים ממליצים על מיון והפנייה לטיפול ספציפי בשתי הפרעות אלו.

מקור:

Association of Attention Deficit and Elimination Disorders at School Entry: A Population Based Study: von Gontard A. et al., The Journal of Urology Volume 186, Issue 5 , Pgs 2027-2032, Nov 2011. Advance Online Publication Sept 23, 2011.

נושאים קשורים:  הפרעות קשב וריכוז,  בריחת שתן,  אי שליטה על מתן שתן,  מחקרים
תגובות