השמנה

יצירת הרגלי אכילה נכונים – כבר מגיל אפס

דר' אלן גרין, רופא ילדים מבית החולים לילדים של אוניברסיטת סטנפורד, ומחבר מספר ספרים אודות האכלת ילדיםֿ, שוחח עם כתבת מדסקייפ אודות עקרונות מנחים למעבר בריא של פעוטות למזונות מוצקים

14.08.2011, 22:50

הנושא הראשון שהועלה היה חשיבותה של ההנקה. לדברי דר' גרין יותר תינוקות יונקים כיום מאשר בעשור הקודם. התכנית Healthy people 2020 (תכנית ממשלתית בארה"ב להשגת מטרות בריאותיות במשך העשור), הציבה מטרה של העלאה נוספת בשכיחות ההנקה ובמשכה – המטרות הן להגיע לכך ש-81% מהאמהות יניקו את ילדיהן בשלב כלשהו (השיעור כיום הוא 75%, לעמות 70% בשנת 2000), 60% ימשיכו בהנקה עד גיל חצי שנה (כיום השיעור הוא 43%, לעומת 34% בשנת 2000), ו34% ימשיכו בהנקה (לא מלאה) עד גיל שנה (כיום רק 22% עושות כך, ובשנת 2000 היה השיעור המקביל 15%). על מנת להשיג מטרות אלו, הכוונה היא להתמקד בשתי תקופות עיקריות  – מיד לאחר הלידה (עידוד הנקה בבתי החולים, ומניעת האכלת ילודים בתחליפי חלב אם – כיום רבע מהילודים בארה"ב מקבלים תחליף חלב אם במהלך היומיים הראשונים לחייהם), והחזרה לעבודה (עידוד המשך הנקה באמצעות שיפור התנאים לכך ע"י מעסיקים).

מלבד עידוד ההנקה, לדברי דר' גרין, המנהגים כיום לגבי מעבר לאכילת מזון מוצק בתינוקות תורמים רבות למימדיה הגדולים של "מגיפת" ההשמנה בקרב ילדים, הקיימת היום במדינות רבות במערב. על פי סקר שנערך באתר "מדסקייפ", 35% מאנשי המקצוע ימליצו על דייסת אורז כמזון הראשון המתאים ביותר לתחילת האכלה במוצקים, והרבה פחות ימליצו על ירקות (22%) פירות (17%) או דיסת דגנים מלאים (18%). לדברי דר' גרין, ההאכלה בדייסה המבוסת על אורז לבן או דגנים מעובדים אחרים תורמת ליצירת הרגלי צריכת מזון שאינם בריאים, ולפיכך יזם קמפיין שזכה לכותרת "white out”', שמטרתו עידוד יצירת הרגלי אכילה נכונים בקרב פעוטות. הקמפיין מעודד תחילת האכלה במזון "אמיתי" כגון ירק או פרי, וכן בדגנים מלאים. דר' גרין מצטט מספר מחקרים אשר הראו כי פעוטות נוטים לפתח חיבה למזונות אליהם הורגלו בחודשים הראשונים לחייהם. לדבריו, תינוקות שיטעמו ירק או פרי 6-10 פעמים יטו לפתח העדפה לאותו ירק/פרי, ולכן על ההורים לשוב ולהציע לפעוט לטעום ירקות ופירות לפחות 10 פעמים לפני שיוותרו על אותו מזון. עם זאת מחקר גדול שבחן את הרגלי האכלת התינוקות (FITS – Feeding of Infants and Toddlers Study) גילה כי 94% מההורים יתיאשו מלהציע לתינוק מזון שאינו אוכל בשמחה לאחר פחות מ-5 פעמים. באמצעות הקמפיין מקווה דר' גרין לשכנע הורים להציע בשלב תחילת ההאכלה מזונות בריאים, על מנת שהפעוט יפתח חיבה לירקות, פירות, ודגנים מלאים וימשיך להעדיף אותם לאורך חייו. אתר הקמפיין כולל מידע, וכן הצעות ומתכונים לשירות ההורים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

למאמר ב Medascape

נושאים קשורים:  השמנה,  השמנה ילדים,  דגנים מלאים,  מחקרים
תגובות