חדשות

צוות מומחים בינ"ל קבע: חלק ממקרי סרטן בלוטת התריס - כלל אינם סרטניים

ההמלצות החדשות של צוות המומחים רלוונטיות לכ-10 אלפים חולים מתוך 65 אלף המאובחנים מדי שנה עם סרטן בלוטת התריס בארה"ב; החוקרים קובעים כי טיפול אגרסיבי במצבם יוצר יותר נזק מתועלת; להחלטה יכולות להיות השלכות על סיווגים דומים של סרטן שד וסרטן הערמונית

הדמיה של בלוטת התריס. הפעולה החדשנית נעשית תחת אולטרסאונד ותוך ביצוע דיקור של הקשרית במחט שמעבירה גלי רדיו. (צילום: אילוסטרציה)

צוות מומחים בינלאומי החליט לסווג מחדש מחלה שעד כה נחשבה לסרטן בבלטות התריס (Thyroid). המומחים קבעו כי מדובר במצב שאיננו סרטני.

משמעות ההחלטה, עליה דיווח ה"ניו יורק טיימס" על בסיס מחקר שפורסם ב-JAMA Oncology, היא שמעשרות אלפי חולים ייחסכו טיפולים שכללו עד כה את כריתת הבלוטה וטיפול ביוד רדיואקטיבי, בנוסף לבדיקות שגרה עד סוף החיים כדי להגן עליהם מפני התפשטות הגידול.

מעשרות אלפי חולים ייחסכו טיפולים שכללו עד כה את כריתת הבלוטה וטיפול ביוד רדיואקטיבי, בנוסף לבדיקות שגרה עד סוף החיים

לפי הערכות, בארה"ב הסיווג מחדש רלוונטי לכ-10 אלפים חולים מתוך 65 אלף החולים המאובחנים מדי שנה עם סרטן בלוטת התריס. אותם חולים לא ייאלצו לעבור את הטיפול האגרסיבי שהיה נהוג עד כה, מכיוון שמצבם אינו סרטני.

בדיווח נמסר כי ההחלטה שהתפרסמה עשויה להיות גם בעלת משמעות מרחיקת לכת גם לסוגים אחרים של סרטן שד וסרטן ערמונית, המסווגים כיום כסרטניים אולם רופאים קוראים לשנות את סיווגם, כפי שנעשה עם סרטן בלוטת התריס.

הגידול שמופיע בבלוטת התריס וקיבל סיווג מחדש הוא גוש זעיר (lump) בבלוטת התריס המוקף במלואו ברקמה פיברוטית, כמו בתוך קופסית. לפי הדיווח, גרעינו נראה כמו גרעין של תא סרטני, אלא שתאי הגידול אינם פורצים מחוץ לאותה קופסית רקמה שמקיפה אותו. מצבים דומים, כאמור, קיימים גם במקרים המוגדרים כיום כסרטן שד או סרטן ערמונית.

לפי הערכות הרופאים, סילוק כל בלוטת התריס בהליך כריתה וטיפול ביוד רדיואקטיבי איננו נדרש - והוא אף מזיק יותר ממועיל.

המצב החדש יקבל מעתה את השם NIFTP, כלומר גבשושית זקיק לא פולשני (noninvasive follicular thyroid neoplasm with papillary-like nuclear features), ומה שהושמט מהמינוח הקודם היא המלה "קרצינומה".

הנחיות הסיווג החדשות שהתפרסמו בכתב העת JAMA Oncology

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן בלוטת התריס,  אבחון יתר,  סיווג,  קרצינומה,  סרטן שד,  סרטן ערמונית
תגובות
אנונימי/ת
17.04.2016, 18:14

דוגמא מצויינת להתפכחות מהרפואה בהפרזה

18.04.2016, 19:56

זה לא ימנע את הניתוח הראשון (כריתת האונה) היות ולא ניתן (לפחות היום) להבדיל בין גידול ממאיר (קרצינומה פפילארית) ל- NIFTP ללא בדיקה פתולוגית של הנגע כולו אך ייתכן וניתן יהיה להמנע משאר הטיפולים.

25.04.2016, 17:20

מאמר מעניין מקווה מאד שהנכס בנושא סרטן הערמונית נכון